Biura podróży – Egipt i Grecja droższe niż przed rokiem

Oferty w Chalkidiki i na Korfu są obecnie średnio o 200 i prawie 100 złotych droższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej obejmuje pierwszy tydzień sierpnia.
Zestawienie bazuje na cenach dla wylotów w okresie 1-7 sierpnia 2016 roku zebranych w dniu 12 listopada. Ponieważ jesteśmy w dalszym ciągu we wczesnym okresie sprzedaży sezonu letniego 2016 roku i w poprzednim zestawieniu cen (z końca października), a także na początku listopada niektóre biura podróży nie miały jeszcze całkowicie wprowadzonej lub były w trakcie uzupełniania swojej oferty, dlatego porównanie cen z tamtym stanem i z okresem sprzed tygodnia nie daje jeszcze całkowicie obiektywnego obrazu trendów rynkowych. Dlatego pomijamy (po raz ostatni) omawianie zmian i trendów cen wobec ubiegłego tygodnia, chociaż dla utrzymania statystycznej ciągłości pozostawiamy największe ich zmiany w stosownej tabeli wchodzącej w skład prezentacji. Lepiej do porównań nadają się natomiast ceny rok do roku, które obejmują „startowe” oferty first minute w zasadzie tych samych touroperatorów.
Badanie różnicy obecnej średniej ceny first minute lata 2016 wobec cen sprzed roku wskazuje na jej spadek o 91 złotych. Jest to odmienna sytuacja niż na starcie ubiegłorocznej oferty first minute (czyli lata 2015), bowiem wówczas średnia cena przewyższała cenę z wcześniejszego sezonu (czyli lata 2014 roku) o około 120 złotych.
Nadal nieco zaskakująco pozycję lidera spadków wśród dużych kierunków ponownie zajęły Wyspy Kanaryjskie, które są średnio o 211 złotych tańsze niż przed rokiem (poprzednio o 176 złotych), ale trzeba przypomnieć, że zeszłej jesieni kierunek ten był liderem zwyżek, a dodatnia różnica cen wobec sezonu lato 2014 wyniosła wtedy średnio ponad 150 złotych. Istotny wpływ na spadek średniej ceny Kanarów na starcie tego sezonu mają niższe ceny zastosowane przez tradycyjnego lidera tego kierunku, czyli Itakę, o czym była już wcześniej mowa. Największą redukcję średnich cen wobec ubiegłego roku zanotowano na razie na dość drogiej przed rokiem wyspie Lanzarote – o 403 złotych, a znacznie mniejsze na Fuerteventurze – o 128 złotych i na cieszącej się teraz bardzo dużym wzięciem Teneryfie – o 132 złote. Nadal duży spadek wykazuje też średnia cena wycieczek na kierunki tureckie – o 133 złote (poprzednio były tańsze o prawie 130 złotych) oraz w Bułgarii – o 114 złotych (poprzednio tańszej o 124 złote).
Natomiast bardziej kosztowne niż rok temu stały się cieszące się od początku sprzedaży first minute bardzo dużym zainteresowaniem kierunki greckie – średnio o 19 złotych ( w poprzednim zestawieniu były jeszcze tańsze o 30 złotych), wśród których prym w zwyżkach wiodą Chalkidiki i Korfu – średnio o 200 i prawie 100 złotych, a nadal sporo tańsza pozostaje jeszcze Kreta – o ponad 90 złotych. Drugim dużym kierunkiem, na którym średnie ceny wzrosły wobec ubiegłego roku jest Egipt – o średnio 48 złotych (w poprzednim zestawieniu był droższy o 118 złotych), w tym zwłaszcza Hurghada – o prawie 120 złotych. Egipt drożeje już drugi sezon z rzędu – poprzednio było to średnio 120 złotych – a liderem wzrostów był wtedy Synaj – o ponad 160 złotych, ale wobec wzrostu ryzyka wakacji na tym półwyspie sytuacja ta może ulec rychłej zmianie.
Z mniejszych kierunków znacznie tańsza niż w ubiegłym roku jest teraz Portugalia – o 263 złotych (poprzednio była tańsza o 229 złotych) oraz Tunezja – średnio o 226 złotych(poprzednio o 212 złotych). Nieco tańsza niż rok temu jest obecnie Majorka – o 101 złotych (poprzednio o 65 złotych), a nadal droższe pozostaje Maroko – o 77 złotych (poprzednio o 102 złote).
Nieco niższe obecnie ceny Kanarów mogą się okazać zjawiskiem przejściowym zwłaszcza w kontekście wysokich cen przelotów na tym kierunku w tanich liniach (o czym dalej w tym materiale) oraz wyższych niż przed rokiem (o czym była już wcześniej mowa) cen hoteli oferowanych przez turystyczne portale rezerwacyjne.
3. Tej jesieni wśród dużych biur podróży nadal zdecydowanie największą obniżką cen first minute na lato 2016 wobec sezonu poprzedniego wyróżnia się biuro TUI, w którym średnia cena spadła aż o prawie 400 złotych (poprzednio o 360 złotych). Całkiem możliwe, że jest to lokalna wersja europejskiej strategii koncernu TUI stawiającego na zdecydowanie przyspieszenie tempa ekspansji, w tym również (a może zwłaszcza) poprzez obniżone ceny. Taniej o średnio około 80 złotych niż przed rokiem oferuje obecnie wycieczki Exim Tours, a o około 70 złotych biura Itaka i Sun & Fun. W mniejszym stopniu tańsze pozostają oferty biur Neckermann i Grecos – o średnio około 45 i 20 złotych, a po mniej więcej tych samych cenach oferuje wycieczki Rainbow. Nieco drożej niż przed rokiem, bo o około 40 złotych, wycenia swoją obecną ofertę biuro Wezyr.
W tym, co dla turystów ma największe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w 22 destynacjach oraz w trzech kategoriach hoteli, to zdecydowanymi liderami w dalszym ciągu pozostają biura Itaka (27 takich ofert) oraz Rainbow (17 ofert), a wyróżniają się pod tym względem jeszcze biura TUI (14 ofert), a także Exim Tours i Sun & Fun (po 13 takich ofert). Wśród małych organizatorów stosunkowo dużą liczbę niedrogich propozycji nadal oferuje biuro Net Holiday (13 ofert).
Sytuacja w zakresie kształtowania się cen oferowanych przez touroperatorów zdaje się wskazywać na to, że rynkowi liderzy są nadal zdeterminowani ugruntowywać swoje pozycje również przy pomocy atrakcyjnych ofert w istotnym dla ogólnej sprzedaży okresie first minute. Taka strategia w przeszłości przynosiła całkiem dobre wyniki, a więc powinna być skuteczna również teraz, zwłaszcza gdy część klientów w tym mniej spokojnym dla turystyki okresie będzie skłonna preferować wyjazdy wakacyjne na kierunki bardziej bezpieczne oraz z dużymi i stabilnymi organizatorami.
POWIĄZANE WPISY
7 marca 2025
Strelicje na klifach, czyli z Itaką na Maderę
Touroperator na Maderę wysyła klientów od 2007 roku. Dzięki doświadczeniu i długoletniej…
0 Komentarzy12 Minuty
7 marca 2025
Africa Showcase Roadshow po raz trzeci w Polsce
Africa Showcase Roadshow odbył się w zeszłym tygodniu w Polsce, Czechach oraz - po raz…
0 Komentarzy2 Minuty
6 marca 2025
Urlop.pl – dlaczego warto współpracować z marką
Urlop.pl znany dotąd jako Fostertravel.pl to dynamicznie rozwijająca się sieć biur…
0 Komentarzy6 Minuty
5 marca 2025
Join UP! Polska podpisuje umowę gwarancyjną z Euroins AD
Join UP! Polska podpisało umowę z Euroins AD na udzielenie gwarancji ubezpieczeniowej.…
0 Komentarzy1 Minuty
5 marca 2025
Rego-Bis rozpoczyna serię Rego Workshops 2025
Rego-Bis rozpoczęło serię spotkań z agentami w ramach Rego Workshops 2025. Wydarzenia…
0 Komentarzy1 Minuty
14 marca 2025
Śląskie powołuje Klub Ambasadora Kongresów
Utworzenie drugiego w Polsce regionalnego Klubu Ambasadora Kongresów polskich jest szansą…
0 Komentarzy4 Minuty
10 marca 2025
Rainbow z nową kampanią „Będzie co wspominać”
Marka Rainbow prezentuje swoją najnowszą kampanię reklamową „Będzie co wspominać”, której…
0 Komentarzy2 Minuty
10 marca 2025
Biura podróży – w marcu powrót wysokich cen imprez turystycznych
Największe spadki cen w ostatnim tygodniu odnotowano w Portugalii i na Teneryfie – o 192…
0 Komentarzy3 Minuty
10 marca 2025
Nekera i Turespaña zapraszają na spanish event: największe hiszpańskie wydarzenie branżowe w 2025 roku
Wkrótce odbędzie się kolejna edycja Spanish Event, prestiżowego corocznego wydarzenia…
0 Komentarzy2 Minuty
7 marca 2025
Strelicje na klifach, czyli z Itaką na Maderę
Touroperator na Maderę wysyła klientów od 2007 roku. Dzięki doświadczeniu i długoletniej…
0 Komentarzy12 Minuty
7 marca 2025
Africa Showcase Roadshow po raz trzeci w Polsce
Africa Showcase Roadshow odbył się w zeszłym tygodniu w Polsce, Czechach oraz - po raz…
0 Komentarzy2 Minuty
6 marca 2025
Urlop.pl – dlaczego warto współpracować z marką
Urlop.pl znany dotąd jako Fostertravel.pl to dynamicznie rozwijająca się sieć biur…
0 Komentarzy6 Minuty
5 marca 2025
Join UP! Polska podpisuje umowę gwarancyjną z Euroins AD
Join UP! Polska podpisało umowę z Euroins AD na udzielenie gwarancji ubezpieczeniowej.…
0 Komentarzy1 Minuty
5 marca 2025
Rego-Bis rozpoczyna serię Rego Workshops 2025
Rego-Bis rozpoczęło serię spotkań z agentami w ramach Rego Workshops 2025. Wydarzenia…
0 Komentarzy1 Minuty
14 marca 2025
Śląskie powołuje Klub Ambasadora Kongresów
Utworzenie drugiego w Polsce regionalnego Klubu Ambasadora Kongresów polskich jest szansą…
0 Komentarzy4 Minuty
10 marca 2025
Rainbow z nową kampanią „Będzie co wspominać”
Marka Rainbow prezentuje swoją najnowszą kampanię reklamową „Będzie co wspominać”, której…
0 Komentarzy2 Minuty
10 marca 2025
Biura podróży – w marcu powrót wysokich cen imprez turystycznych
Największe spadki cen w ostatnim tygodniu odnotowano w Portugalii i na Teneryfie – o 192…
0 Komentarzy3 Minuty
10 marca 2025
Nekera i Turespaña zapraszają na spanish event: największe hiszpańskie wydarzenie branżowe w 2025 roku
Wkrótce odbędzie się kolejna edycja Spanish Event, prestiżowego corocznego wydarzenia…
0 Komentarzy2 Minuty
7 marca 2025
Strelicje na klifach, czyli z Itaką na Maderę
Touroperator na Maderę wysyła klientów od 2007 roku. Dzięki doświadczeniu i długoletniej…
0 Komentarzy12 Minuty