Biura podróży – Egipt i Turcja w czołówce sprzedaży na lato 2018

AG

Zarówno Egipt, jak i Turcja wróciły do łask polskich turystów. Oferty sprzedane do tej pory w biurach podróży z tych dwóch krajów stanowią na razie 20,5 proc. wszystkich sprzedanych imprez.

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił trzeci raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2016, w biurach podróży liczba rezerwacji zmalała o minus 6,5 proc., zaś liczba klientów – o minus 8,4 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 86,4 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – o 8,2 proc. a autokarowe – 5,3 proc.
W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, zmalała liczba sprzedanych imprez autokarowych – o minus 14,4 proc., imprez z dojazdem – o minus 5 proc., zaś liczba samolotówek – o minus 8,4 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Egipt, Hiszpania, Bułgaria, Włochy, Albania, Malta, Austria i Tajlandia. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się cztery greckie i po dwa egipskie i tureckie. Na podium znajdują się Antalya, Hurghada i Zakynthos.
Najmniej kosztują imprezy w Burgas (2 025 zł) i w Hurghadzie (2 143 zł). Najdrożej jest na Teneryfie (2 932 zł) i w Heraklionie (2 697 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 19,1 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 21,1 proc., autokarowe – o 7,7 a wyjazdy z dojazdem własnym wzrosły o 7,4 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2016 roku o 24 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 81,5 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (spadek o minus 7,7 proc.). Dalej zaś: Turcja (tyle samo), Hiszpania (spadek o minus 11,8 proc.), Egipt (+82,1 proc.), Włochy (+12 proc.), Bułgaria (+15,1 proc.), Albania (+33,4 proc.), Austria (9,2 proc.), Tajlandia (+110,5 proc.), i Tanzania (1,5 proc.). Na jedenastej pozycji znajduje się Malta (+107,2 proc.).
Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 18,2 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 12,6 proc., Hiszpanię – 12,2 proc., Egipt – 7,9 proc., Włochy – 6,8 proc., Bułgarię – 4,7 proc.