Biura podróży – Egipt nieco tańszy niż przed rokiem

AG

Średnia cena imprezy wakacyjnej w Egipcie jest niższa o 25 złotych niż przed rokiem. Hurghada tańsza już o 215 złotych.

Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się m.in. gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej obejmuje pierwszy pełny tydzień sierpnia, czyli 7-13 sierpnia 2017 roku.

Obecna średnia cena jest wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 188 złotych i była to liczba dość przypadkowo powtarzająca się w ostatnich tygodniach. Przed rokiem o tej porze średnia różnica cen rok do roku również była dodatnia, ale wynosiła zaledwie 25 złotych. Generalnie wyższe ceny wycieczek w tym roku mogą być po części skutkiem znacznie silniejszego tegorocznego popytu bazującego na nadal jeszcze dynamicznie rosnących dochodach gospodarstw domowych, ale przestały go już jednoznacznie wspierać poprawiające się nastroje konsumenckie. Bieżącą sprzedaż nadal wspierają stopniowo ustępujące obawy przed zagrożeniem terroryzmem w atrakcyjnych dla regionach turystycznych, jak również znaczenia może nabierać rosnące na niektórych kierunkach wyprzedanie najbardziej atrakcyjnych ofert w wiodących biurach podróży. Nadal w kierunku zwyżek cen działają więc zasadnicze czynniki popytotwórcze w turystyce, a dodatkowy choć już prawie zanikający wpływ na obecny średni wzrost cen wycieczek, wywierają też wyższe zaledwie o 1 procent ceny paliwa lotniczego (2,25 wobec 2,23 zł/litr), które odpowiadają już tylko za około 4 złote ich wzrostu. Natomiast coraz wyraźniej w kierunku obniżek średnich cen zaczyna działać silniejszy złoty, bowiem umocnił się on rok do roku w relacji z euro i z amerykańskim dolarem średnio o około 5 procent, co może oznaczać ewentualną (gdy sytuacja przez jakiś czas będzie się utrzymywać), chociaż nieco odłożoną w czasie presję na zniżkę cen w granicach 90-100 złotych.

Spośród dużych kierunków pozycję lidera wzrostów cen wobec poprzedniego sezonu wśród najważniejszych dla polskich turystów kierunków nadal utrzymuje Grecja z średnim wzrostem cen o 259 złotych. Największe średnie zwyżki cen tradycyjnie zanotowała Kreta – o 440 złotych, niższe Rodos – o 370 złotych, jeszcze niższe Zakintos, Korfu i Kos – o 235 i po 224 złote, a spadek cen wykazało drogie przed rokiem Chalkidiki – o średnio 44 złotych.

Pozycję utrwalającego się wicelidera wzrostów cen zajmowały Wyspy Kanaryjskie, gdzie były one na poziomie o 223 złote wyższym od zeszłorocznego. Największy dodatni wpływ na tę zwyżkę wywierały Teneryfa i Gran Canaria gdzie ceny wzrosły o 348 i 313 złotych, natomiast kierunkiem o wyraźnie najłagodniejszym wzroście cen rok do roku już czwarty tydzień z rzędu występuje Fuerteventura ze zwyżką średniej ceny o 47 złotych.

Na trzeciej pozycji listy zwyżek cen wśród najważniejszych kierunków po raz kolejny zameldowała się Turcja, gdzie średnie ceny po ostatnich zmianach stały się wyższe niż przed rokiem o 198 złotych. Ceny wycieczek do Turcji zaczynają ostatnio wykazywać dość silną tendencję do wzrostu, co może wynikać ze zwiększonego popytu ze strony polskich turystów, którym nie przeszkadza specyficzna polityka wewnętrzna prowadzona przez tureckiego prezydenta, a którzy doceniają wysoka jakość hoteli i serwisu w tym kraju. Odwrotnie niż w przypadku Egiptu, podaż imprez do Turcji na razie nie wyprzedza bieżącego popytu.

Z piątej na czwartą pozycję przesunęła się Bułgaria, której ceny po raz pierwszy w tym sezonie kształtowały się na poziomie niższym niż w lecie 2016, a mianowicie o 19 złotych. Opiniom, popytowi i cenom w Bułgarii cały czas ciąży spora zeszłoroczna liczba reklamacji zgłaszanych przez polskich turystów, a stosunkowo niskie ceny, mimo że podobne jak Egipcie i już o ponad 300 złotych niższe niż w Turcji, przy uwzględnieniu lepszej jakości hoteli i serwisu na tych kierunkach, okazują się zbyt słabym argumentem na rzecz wyboru wypoczynku w Bułgarii o czym pisaliśmy w naszych materiałach już wielokrotnie.

Na piątą pozycję na liście zwyżek cen rok do roku spadł Egipt, a średnie ceny stały się tam niższe o 25 złotych niż przed rokiem. Jest to zasługa silnie spadających cen w Hurghadzie – w ostatnim tygodniu o 96 złotych – i tańszej w związku z tym już o 215 złotych niż przed rokiem, podczas gdy na pozostałych kierunkach egipskich ceny pozostają dość stabilne. Popytowi na wyjazdy do Egiptu nieco zaszkodziły kwietniowe zamachy na koptyjskie kościoły w północnym Egipcie, a w maju wyjaśniana sprawa śmierci polskiej turystki w egipskim szpitalu, ale ten wpływ już stopniowo wygasa. Egiptowi coraz bardziej zaczyna sprzyjać stopniowo krystalizujący się trend słabnącego dolara wobec euro (rosnącego tzw. eurodolara), który powoduje, że kierunek ten staje się stopniowo coraz bardziej konkurencyjny wobec tych, które rozliczają się głównie w euro. Także marże stały się w tym sezonie w Egipcie relatywnie wysokie i umożliwiają dokonywanie znacznych dostosowań cen w zależności od wahań poziomu bieżącego popytu, co zresztą ma obecnie miejsce w przypadku wyjazdów do Hurghady.

Z mniejszych kierunków największe zwyżki cen rok do roku notowały Malta, Majorka i Portugalia – o średnio o 309, 305 i 278 złotych, w mniejszym stopniu wzrosły ceny wycieczek na Cypr, do Maroka i Tunezji – o 110, 101 i 99 złotych, przy czym Maroko jest obecnie jedynym kierunkiem, na którym ceny stały się niższe od cen na początku sprzedaży first minute.

Porównania zmian cen rok do roku u głównych organizatorów turystyki wskazują, że po ostatnich korektach cen biurem o najniższym wzroście średnich cen rok do roku są Exim Tours i Coral Travel Wezyr w których ceny przewyższają zeszłoroczne o około 20 i 70 złotych. Wzrosty niższe od średniej (teraz jest to 188 złotych) prezentują oferty biur Itaka oraz Neckermann Polska ze wzrostami w granicach 125 złotych, ale trzeba zaznaczyć, że oferta ostatniego organizatora była relatywnie bardzo kosztowna już przed rokiem. W pozostałych dużych biurach zwyżki średnich cen przekraczały przeciętną i mieściły się w granicach 330 – 440 złotych.

W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, czyli w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach (dołączyły Malta i Albania) i w trzech kategoriach hoteli, to od samego początku sprzedaży first minute niezmienną pozycję lidera zachowała Itaka, tym razem z liczbą 27 najbardziej atrakcyjnych ofert (poprzednio 25) i wyprzedzała biura Rainbow i Coral Travel Wezyr (20 i 17 takich ofert). Liderem atrakcyjnych ofert o tej porze przed rokiem był Rainbow z liczbą 24 takich ofert przed biurami Itaka i Exim Tours (19 i 14 ofert). Spośród mniejszych organizatorów wysoką liczbę atrakcyjnych cenowo propozycji oferują obecnie biuro Net Holiday z liczbą 10 ofert, a także biuro Prima Holiday – 6 takich ofert.