Biura podróży – Grecja ma już prawie ¼ rynku

KG

Na Grecja przypada już 23 proc. wszystkich imprez sprzedawanych w biurach podróży.

Wycieczki do Grecji, Turcji, Hiszpanii, Egiptu, Bułgarii i Włoch stanowią ponad 70 proc. wszystkich sprzedanych w biurach podróży.
Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 18,6 3 proc., zaś liczba klientów – o 19,4 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 86,7 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – o 7,7 proc. a autokarowe – 5,5 proc.
W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba sprzedanych imprez autokarowych była taka sama, liczba imprez z dojazdem własnym zmalała – o minus 7,9 proc., zaś liczba samolotówek wzrosła – o 24,5 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Hiszpania, Turcja, Egipt, Bułgaria, Włochy, Albania, Tunezja, Cypr i Chorwacja. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się pięć greckich i po dwa egipskie i tureckie. Na podium znajdują się Antalya, Heraklion i Hurghada.
Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy w Burgas (2 032 zł) i w Hurghadzie (2 124 zł). Najdrożej jest w Chanii (2 784 zł) i w Antalyi (2 513 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 10,5 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 13 proc., autokarowe – zmalały o minus 3,8 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym wzrosły – o 1,4 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2016 roku o 26,4 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 84,1 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost o 9,3 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem). Dalej zaś: Turcja (brak danych), Hiszpania (spadek o minus 24,2 proc.), Egipt (+85,4 proc.), Bułgaria (+24 proc.), Włochy (minus 1,6 proc.), Albania (+71,4 proc.), Chorwacja (minus 0,2 proc.), Tunezja (brak danych) i Portugalia (minus 33,9 proc). Na 12. pozycji znajduje się Cypr (+30,5 proc.), na 14. pozycji – Maroko (wzrost o 61,5 proc.), zaś na 19. – Wyspy Zielonego Przylądka (+145,5 proc.)

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 23 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 14,8 proc., Hiszpanię – 11,2 proc., Egipt – 10,1 proc., Bułgarię – 6,8 proc., Włochy – 5,1 proc.