Biura podróży – Grecja wciąż rządzi

AG

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 w biurach podróży 25,1 proc. sprzedanych ofert stanowią imprezy w Grecji. Wśród 10 najpopularniejszych kierunków, aż sześć to lotniska greckie.

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 12,1 proc., zaś liczba klientów – o 13,8 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 90,1 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 3,8 proc. a autokarowe – 5,9 proc.
W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba sprzedanych imprez autokarowych wzrosła o 6,4 proc., liczba imprez z dojazdem własnym zmalała o minus 34,4 proc., zaś liczba samolotówek wzrosła – o 18,6 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Hiszpania, Egipt, Bułgaria, Włochy, Albania, Cypr, Tunezja i Chorwacja. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się sześć greckich. Na podium znajdują się Antalya, Heraklion i Korfu. Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy na Korfu (2 079 zł) i w Hurghadzie (1 089 zł). Najdrożej jest w Antalyi (2 477 zł) i na Rodos (2 526 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 12,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 17,2 proc., autokarowe zmalały – o minus 3,2 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały – o minus 26,7 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku o 25,3 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 84,9 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost o 13,6 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem). Dalej zaś: Turcja (213,3 proc.), Hiszpania (spadek o minus 24 proc.), Egipt (+85,8 proc.), Bułgaria (+19,9 proc.), Włochy (minus 4 proc.), Albania (+74,3 proc.), Chorwacja (minus 1,9 proc.), Tunezja (422) i Portugalia (minus 34,4 proc). Na 11. pozycji znajduje się Cypr (+25,2 proc.), na 13. pozycji – Maroko (wzrost o 56,5 proc.), zaś na 17. – Polska (+13 proc.)

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 25,1 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 14,7 proc., Hiszpanię – 11,3 proc., Egipt – 9,7 proc., Bułgarię – 6,8 proc., Włochy – 5 proc.