Biura podróży – imprezy droższe niż przed rokiem
Obecna średnia cena wycieczek w biurach podróży jest wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 92 złote. Średnie ceny w Egipcie i Turcji wzrosły w skali rocznej o 278 i 169 złotych.
Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej obejmuje pierwszy pełny tydzień sierpnia, czyli 5-11 sierpnia 2018 roku
W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia średnie ceny spadły o 15 złotych. Największe zniżki średnich cen wycieczek wystąpiły na Malcie – o 142 złote oraz na Tureckiej Riwierze i w Portugalii (ostatnio był tam duży wzrost cen) – o 106 i 68 złotych.
Największe zwyżki odnotowano na Cyprze – o 32 złote oraz w Hurghadzie i na Gran Canarii – o 28 i 18 złotych. W analogicznym okresie przed rokiem średnie ceny wycieczek wzrosły o 37 złotych, a przed dwoma laty spadły o 18 złotych.
W minionym tygodniu bardziej od średniej zmiany cen (czyli minus 15 złotych) spadały ceny wycieczek do Turcji i Bułgarii (o 61 i 37 złotych), niemal nie zmieniły się ceny na Wyspach Kanaryjskich (wzrosły o 2 złote), zaś na pozostałych wiodących kierunkach, czyli w Egipcie i w Grecji ceny wycieczek w niewielkim stopniu wzrosły – o odpowiednio 8 i 9 złotych. Zwraca uwagę systematyczne podnoszenie się cen imprez turystycznych do Grecji, które zdrożały w okresie ostatnich 8 tygodni (czyli od pierwszego tygodnia marca) o średnio 258 złotych. Może mieć związek z cięciami programów czarterowych do tego kraju anonsowanymi przez wielu organizatorów, jak również z (chwilowym lub ostatecznym) zaprzestaniem działalności na nich przez biura 7islands i Net Holiday, których ubiegłoroczna sprzedaż wyniosła prawie 5 procent ogólnej liczby wycieczek do tego kraju.
Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów w pierwszym pełnym tygodniu sierpnia 2019 pokazuje, że obecna średnia cena jest wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 92 złote. W tym samym okresie poprzedniego sezonu notowano wzrost cen w ujęciu rocznym o zaledwie 6 złotych.
Spośród dużych kierunków nadal utrzymują się wyraźne zwyżki średnich cen wycieczek na systematycznie zyskujących na popularności już od sezonu 2017 mniej kosztownych i jednocześnie dobrych jakościowo kierunkach, czyli Egipcie i Turcji, na których średnie ceny wzrosły w skali rocznej o 278 i 169 złotych. Do takiej skali wzrostów zbliżyła się w ostatnim miesiącu Grecja, na której średnia roczna zwyżka wyniosła w minionym tygodniu 157 złotych.
W przypadkach Egiptu i Grecji jest to znacząco inna sytuacja niż w tym samym okresie poprzedniego sezonu, gdyż kierunki notowały wówczas spadki cen w ujęciu rocznym o 30 i 25 złotych. W przypadku Turcji roczna dynamika zmian cen przypomina jej wielkość sprzed roku, ponieważ wzrosły one wówczas o średnio 198 złotych.
Znacząco spadła roczna skala wzrostu cen wycieczek do Bułgarii – z 96 do 20 złotych, zaś w adekwatnym tygodniu ubiegłego sezonu ceny na tym kierunku spadały w ujęciu rocznym o 7 złotych.
Liderem spadków w tym sezonie nadal pozostają Wyspy Kanaryjskie, gdzie ceny rok do roku ponownie były niższe o średnio 119 złotych. W minionym sezonie o tej samej porze ceny wycieczek sierpniowych również notowały spadek cen w ujęciu rocznym, który wyniósł średnio 41 złotych. Kolejny już raz zwracamy uwagę, że w ostatnich tygodniach zdecydowanie korzystniejsze niż przed rokiem stały się dla organizatorów ceny wycieczek na Wyspy Kanaryjskie sprzedawanych w ofertach last minute, choć różnica cen wyjazdów w okresie około-majówkowym nie była tak wyraźna jak we wcześniejszych tygodniach.
Na mniej masowych kierunkach zdecydowanie największe zwyżki cen w ujęciu rocznym odnotowano na Cyprze i w Maroku – o średnio 249 i 195 złotych, mniejsze w Tunezji – 90 złotych, zdecydowanie mniejsze na Malcie i w Albanii – 36 i 33 złote, a na Majorce odnotowano dość wyraźny spadek cen wycieczek – o średnio 65 złotych.
Z perspektywy dwóch sezonów liczonych łącznie (czyli wobec sezonu 2017 dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia) najbardziej zwyżkowały średnie ceny wycieczek do Turcji – o aż 367 złotych. Znacząco słabiej rosły ceny wyjazdów do Egiptu i Grecji – o 219 i 132 złote, zaś w bardzo niewielkim stopniu zdrożały średnie ceny wyjazdów do Bułgarii – o średnio 13 złotych. Niewielki spadek cen wystąpił w Tunezji – o 18 złotych, a tradycyjnie w tym sezonie najmocniej zniżkowały ceny wyjazdów na Wyspy Kanaryjskie – o średnio 160 złotych.
W porównaniach średnich cen ofertowych wśród dużych i średnich organizatorów jedyny spadek ich poziomu wobec ubiegłego sezonu wykazała oferta biura Rainbow, która była mniej kosztowna o około 100 złotych niż przed rokiem. Pozostali organizatorzy proponowali wyższe średnie ceny niż w tym samym okresie poprzedniego sezonu w granicach od 70 złotych (biuro TUI Poland) do 430 złotych.
W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach i w trzech kategoriach hoteli, to pozycję lidera utrzymało biuro TUI Poland z liczbą 33 ofert (poprzednio 27, przed rokiem 21, a przed dwoma 10 ofert), które wyprzedziło biura Rainbow z liczbą 28 ofert (poprzednio 25, przed rokiem 9, a przed dwoma 11 ofert) i Coral Travel z liczbą 21 ofert (poprzednio 24, przed rokiem 22, a przed dwoma 19 ofert). Przewagę w zakresie hoteli 3* nadal posiadała oferta biura Rainbow, w hotelach 4* oferta biura TUI Poland, a w zakresie hoteli 5* oferty biur TUI Poland i Coral Travel.
Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponowały biura Coral Travel – 8 ofert i Sun & Fun – 3 oferty, na kierunkach greckich biura Rainbow i Grecos – 10 i 9 ofert, na kierunkach kanaryjskich biuro TUI Poland – 11 ofert oraz Rainbow i Itaka – 7 i 5 ofert, a na tureckich Coral Travel – 6 ofert oraz TUI Poland – 4 oferty. W Tunezji najwięcej atrakcyjnych ofert miały biura Exim Tours, Rainbow i Coral Travel – po 3 oferty, zaś w Bułgarii biura TUI Polanad i Coral Travel – 3 i 2 oferty.
W porównaniu z okresem sprzed roku biuro Rainbow wyraźnie wzmocniło swoją pozycję w Grecji, na Wyspach Kanaryjskich i w Tunezji, TUI Poland na Wyspach Kanaryjskich, w Turcji i Bułgarii, a Coral Travel w Turcji, Tunezji kontynentalnej i w Bułgarii.
POWIĄZANE WPISY
14 listopada 2024
50 proc. więcej klientów i nowe kierunki w ofercie – biuro podróży Nekera planuje dynamiczny rozwój
Wzrost przychodów, nowe destynacje i innowacyjne usługi – biuro podróży Nekera świętuje…
0 Komentarzy3 Minuty
14 listopada 2024
Rainbow Tours S.A. umacnia swoją pozycję w Grecji. Nowy hotel White Olive z Aquaparkiem na Kos dołącza do oferty
13 listopada 2024 należąca do Rainbow Tours S.A. spółka White Olive A.E. zakupiła 100…
0 Komentarzy4 Minuty
13 listopada 2024
Górna Austria zaprasza Polaków. Atrakcje dla całej rodziny, zimowe szlaki i zabytki UNESCO
Na początku listopada odbyło się spotkanie dla dziennikarzy z przedstawicielami Górnej…
0 Komentarzy5 Minuty
12 listopada 2024
Fundacja Happy Kids i Rainbow wysyłają mamy zastępcze na wakacje
Pracują 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Bez urlopów, bez L4, bez wolnych…
0 Komentarzy3 Minuty
12 listopada 2024
Biura podróży – powolny spadek cen imprez turystycznych
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
8 listopada 2024
Mauritius powitał pierwszych polskich turystów w sezonie zimowym 2024/2025. Czarterowe loty wystartowały z Warszawy
7 listopada 2024 roku na międzynarodowym lotnisku Sir Seewoosagur Ramgoolam wylądował…
0 Komentarzy1 Minuty
8 listopada 2024
Rainbow: pierwszy bezpośredni lot z Polski do Kolumbii – start już 9 listopada
W sobotę, 9 listopada, wyruszy pierwszy bezpośredni lot z Polski do Kolumbii. Samolot…
0 Komentarzy2 Minuty
8 listopada 2024
Rainbow nagrodzony w konkursie Effie Awards Poland 2024
Rainbow zdobył srebrną statuetkę w konkursie Effie Awards Poland 2024 za wprowadzenie…
0 Komentarzy1 Minuty
8 listopada 2024
Wakacje.pl rekrutują nowych pracowników. Nowa kampania inspirowana zagrożonymi gatunkami
Serwis Wakacje.pl wystartował z nową kampanią rekrutacyjną. Firma wprowadza potencjalnych…
0 Komentarzy2 Minuty