Biura podróży – Kanary, Bułgaria i Turcja dużo tańsze niż przed rokiem

AG

Największą zniżkę średniej ceny zanotowano na razie na Gran Canarii – o 246 złotych, a najmniejszą na Teneryfie – o 98 złotych.

Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej obejmuje pierwszy tydzień sierpnia.

Zestawienie bazuje na cenach dla wylotów w okresie 1-7 sierpnia zebranych w dniu 29 października. Ponieważ jesteśmy w dalszym ciągu w początkowym okresie sprzedaży sezonu letniego 2016 roku i niektóre biura podróży dopiero wprowadzają lub uzupełniają swoje oferty, a oferty niektórych są jeszcze nieobecne, dlatego porównanie cen z ich stanem sprzed tygodnia i częściowo również sprzed roku nie daje jeszcze całkowicie obiektywnego obrazu sytuacji rynkowej, choć jest z pewnością bardziej adekwatne niż poprzednie zestawienie bazujące na cenach zebranych 16 października.

Badanie różnicy obecnej średniej ceny first minute lata 2016 wobec cen sprzed roku wskazuje na jej spadek o 77 złotych. Nieco zaskakująco pozycję lidera spadków wśród dużych kierunków zajęły ponownie Wyspy Kanaryjskie, które są średnio o 176 złotych tańsze niż przed rokiem (poprzednio 220 złotych), ale trzeba przypomnieć, że zeszłej jesieni kierunek ten był liderem zwyżek, a dodatnia różnica cen wobec sezonu lato 2014 wyniosła wtedy średnio około 150 złotych. Największą zniżkę średniej ceny zanotowano na razie na Gran Canarii – o 246 złotych, a najmniejszą na Teneryfie – o 98 złotych.

Nadal duży spadek wykazuje też średnia cena wycieczek do Turcji – o prawie 130 złotych (przed rokiem była droższa o 114 złotych) i w Bułgarii – o 124 złote (przed rokiem droższa o 63 złotych). Dużo bardziej zbliżoną średnią cenę wobec ubiegłego roku wykazują natomiast kierunki greckie – tańsze średnio o 30 złotych, wśród których sporo tańsze są Kreta i Korfu – o 107 i 105 złotych, a nadal droższe Chalkidiki – o 160 złotych. Przed rokiem Grecja drożała wobec poprzedniego sezonu o średnio 74 złote, a liderami zwyżek były wtedy bliskie Turcji wyspy Kos i Rodos – o 179 i 118 złotych. Jedynym dużym kierunkiem, który podrożał wobec ubiegłego roku jest Egipt – o średnio 118 złotych, w tym Hurghada i Synaj – o prawie 180 i 140 złotych. Egipt drożeje już drugi sezon z rzędu – poprzednio było to średnio 112 złotych – a liderem wzrostów był wtedy Synaj – o ponad 160 złotych. Z mniejszych kierunków znacznie tańsza niż w ubiegłym roku jest teraz Portugalia – o 229 złotych (rok temu była droższa o 300 złotych) oraz Tunezja – o średnio 212 złotych. Nieco tańsza niż przed rokiem jest obecnie Majorka – o 65 złotych, a dość istotnie droższe stało się Maroko – o 102 złote.
Nieco niższe obecnie ceny Kanarów mogą się okazać zjawiskiem przejściowym zwłaszcza w kontekście wysokich cen przelotów na tym kierunku w tanich liniach (o czym dalej w tym materiale) oraz rosnących (choć na razie niewiele) cen hoteli oferowanych przez turystyczne portale rezerwacyjne.

Tej jesieni wśród dużych biur podróży nadal zdecydowanie największą obniżką cen first minute na lato wobec sezonu poprzedniego wyróżnia się biuro TUI, w którym średnia cena spadła aż o ponad 360 złotych. Całkiem możliwe, że jest to lokalna wersja strategii koncernu TUI stawiającego na zdecydowanie przyspieszenie tempa ekspansji, w tym również poprzez obniżone ceny. Taniej o 100 złotych niż przed rokiem oferuje obecnie wycieczki biuro Sun & Fun, o 40-50 złotych biura Itaka oraz Neckermann, a o 20 złotych biuro Grecos. Minimalnie droższej niż przed rokiem wycenia swoją ofertę Rainbow, a o blisko 100 złotych Exim Tours. W tym, co ma dla turystów największe znaczenie, a zatem w bezwzględnym poziomie bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w 22 destynacjach oraz w trzech kategoriach hoteli, to zdecydowanych liderami są w dalszym ciągu Itaka (27 ofert) i Rainbow (22 ofert), a wyróżniają się pod tym względem jeszcze biura Exim Tours (13 ofert) oraz TUI i Sun & Fun (12 i 10 ofert). Wśród małych organizatorów stosunkowo dużą liczbę niedrogich propozycji oferuje biuro Net Holiday (11 ofert).

Sytuacja w zakresie kształtowania się cen oferowanych przez touroperatorów zdaje się wskazywać na to, że rynkowi liderzy są nadal zdeterminowani ugruntowywać swoją pozycję również przy pomocy atrakcyjnych ofert w tym ważnym dla sprzedaży okresie first minute. Taka strategia w przeszłości przynosiła dobre wyniki, a więc powinna być skuteczna też teraz, zwłaszcza gdy część klientów w tym mniej spokojnym dla turystyki okresie poszukiwać będzie na wakacyjne wyjazdy bezpiecznych kierunków oraz bezpiecznych dużych biur podróży.