Biura podróży – klienci nie odpuszczają na koniec sezonu

AG

O ponad 1/3 więcej klientów niż a analogicznym okresie ubiegłego roku, odwiedziło w ostatnim tygodniu biura podróży w Polsce.

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 35,3 proc., zaś liczba klientów – o 36,8 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 95 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 0,9 proc. a autokarowe – 3,9 proc.

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba sprzedanych imprez autokarowych wzrosła o 23,6 proc., liczba imprez z dojazdem własnym zmalała o minus 38,7 proc., zaś liczba samolotówek wzrosła – o 39,7 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Hiszpania, Bułgaria, Włochy, Egipt, Albania, Tunezja, Cypr i Chorwacja.

Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się sześć greckich i dwa bułgarskie.Na podium znajdują się Antalya, Heraklion i Rodos. Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy w Burgas (1 373 zł) i w Warnie (1 331 zł). Najdrożej jest w Anyalyi (2 233 zł) i w Chanii (2 247 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 18,2 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 20,3 proc., autokarowe – o 3,1 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały – o minus 20,1 proc.

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku o 18,6 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 88,2 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost o 16,2 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem). Dalej zaś: Turcja (114 proc.), Hiszpania (spadek o minus 22,5 proc.), Bułgaria (+2,5), Egipt (+54,3 proc.), Włochy (minus 4,5 proc.), Albania (+66,1 proc.), Tunezja (268,7 proc.), Chorwacja (minus 15,5 proc.) i Cypr (25,2 proc). Na 12. pozycji Maroko (wzrost o 35 proc.), zaś na 14. – Polska (minus 4,8 proc.)

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 30,4 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 13,7 proc., Hiszpanię – 10,7 proc., Bułgarię – 8,2 proc., Egipt – 7,9 proc., Włochy – 5,2 proc.