Biura podróży – klienci powrócili

AG

W ostatnim tygodniu, po raz pierwszy w tym roku, w biurach podrózy odnotowano większa liczbę rezerwacji i klientów niż w analogicznym okresie 2015 roku. Wciąz największe wzrosty liczby klientów odnotowuja: Chorwacja, Austria, Czechy i Polska. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2015, w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 6,9 proc., zaś liczba klientów – o 5,8 proc.
Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 91,1 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 3,5 proc. a autokarowe – 5,3 proc. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, wzrosła liczba sprzedanych imprez autokarowych – o 6,9 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła – o 16,7 proc., zaś liczba samolotówek – o 5,2 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2015 do 31 października 2016 roku, to pierwsza dziesiątka najchętniej wybieranych krajów nie zmienia się specjalnie, choć zwraca uwagę stała już obecność w pierwszej dziesiątce Cypru. Dycha wygląda następująco: Grecja, Bułgaria, Hiszpania, Turcja, Włochy, Chorwacja, Portugalia, Albania, Egipt i Cypr. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się sześć greckich i dwa bułgarskie a na podium znajdują się Heraklion, Burgas i Korfu. Najmniej kosztują imprezy w Burgas (1 847 zł) i w Warnie (1 818 zł). Najdrożej jest na Majorce (2 984 zł) i w Chanii (2 798 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty lato 2016 zmalała w ostatnich czterech tygodniach o minus 7,2 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Sprzedaż wycieczek samolotowych zmalała o minus 8 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła o 6,2 proc., zaś autokarówek spadła o minus 2,7 proc. Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2016 liczba klientów zmalała o minus 8,6 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 84,1 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to pierwsza wygląda następująco. Na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost sprzedaży o 5 proc. w porównaniu do ubiegłego roku). Dalej zaś: Hiszpania (+41 proc.), Bułgaria (+41 proc.), Włochy (+47 proc.), Turcja (minus 64 proc.), Egipt (minus 73 proc.), Chorwacja (+94 proc.), Portugalia (+28 proc.), Cypr (+15 proc.) i Albania (brak danych). Zwracają uwagę znajdujące się od kilkunastu tygodni na dziewiętnastej pozycji Czechy – wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem wyniósł 131 proc oraz na pozycji dwunastej Polska ze wzrostem wynoszącym 146 proc.