Biura podróży – klienci przed świętami wyhamowują

AG

Po kilku tygodniach dużej, dwucyfrowej dynamiki wzrostu liczby klientów w porównaniu z ubiegłym rokiem, w ostatnim tygodniu liczba klientów odwiedzających biura podróży była tylko o ponad 7 proc. wyższa niż rok temu.

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2016, w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 8,2 proc., zaś liczba klientów – o 7,1 proc.
Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 82,4 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – o 10,6 proc. a autokarowe – 6,8 proc.
W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, wzrosła liczba sprzedanych imprez autokarowych – o 7 proc., imprez z dojazdem – o 4,7 proc., zaś liczba samolotówek – o 7,4 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Hiszpania, Egipt, Bułgaria, Włochy, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Albania, Austria i Portugalia. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajdują się cztery greckie i po dwa egipskie i tureckie. Na podium znajdują się Antalya, Hurghada i Marsa Alam.
Najmniej kosztują imprezy w Marsa Alam (1 837 zł) i w Hurghadzie (1845 zł). Najdrożej jest w Heraklionie (2 667 zł) i na Teneryfie (3 058 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 34,8 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 40,1 proc., autokarowe – o 8,9 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym wzrosły o 15,1 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2016 roku o 28,1 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 82,5 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (spadek o minus 1,8 proc.). Dalej zaś: Turcja (tyle samo), Hiszpania (spadek o minus 16,4 proc.), Egipt (+116,2 proc.), Włochy (+19,1 proc.), Bułgaria (+19,6 proc.), Albania (+50,5 proc.), Austria (1,9 proc.), Tajlandia (+92,3 proc.) i Malta (100,9 proc.).
Na 14. pozycji znajduje się Maroko (wzrost o 171,7 proc.)

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 20,3 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 13,9 proc., Hiszpanię – 11,5 proc., Egipt – 8,7 proc., Włochy – 6 proc., Bułgarię – 5,3 proc.