Biura podróży – klienci wciąż nie wracają

AG

Wakacje szkolne zaczynaja się w piatek, a klientów nadal o jedna dziesiątą mniej niż w ubiegłym roku. W ostatnim tygodniu w pierwszej dwudziestce najpopularniejszych w biurach podróży kierunków, było osiem lotnisk greckich i sześć hiszpańskich. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2015, w biurach podróży liczba rezerwacji była mniejsza o minus 9 proc., zaś liczba klientów spadła o minus 11,3 proc.
Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 89,6 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 4,2 proc. a autokarowe – 5,9 proc. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, wzrosła liczba sprzedanych imprez autokarowych – o 2,7 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła – o 7,8 proc., zaś liczba samolotówek spadła o 13 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2015 do 31 października 2016 roku, to pierwsza dziesiątka najchętniej wybieranych krajów nie zmienia się specjalnie, choć zwraca uwagę stała już obecność w pierwszej dziesiątce Cypru. Dycha wygląda następująco: Grecja, Hiszpania, Bułgaria, Turcja, Włochy, Chorwacja, Egipt, Portugalia, Cypr i Albania. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się sześć greckich i dwa tureckie a na podium znajdują się Heraklion, Korfu i Antalya. Najmniej kosztują imprezy w Burgas (1 622 zł) i w Warnie (1 472 zł). Najdrożej jest na Kos (2 482 zł) i na Korfu (2 345 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty lato 2016 zmalała w ostatnich czterech tygodniach o minus 9,2 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Sprzedaż wycieczek samolotowych zmalała o minus 10,7 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła o 15,4 proc., zaś autokarówek spadła o minus 1,4 proc. Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2016 liczba klientów zmalała o minus 9 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 83 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to pierwsza wygląda następująco. Na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost o 1 proc. w porównaniu do ubiegłego roku). Dalej zaś: Hiszpania (+47 proc.), Bułgaria (+58 proc.), Włochy (+50 proc.), Turcja (minus 66 proc.), Egipt (minus 73 proc.), Chorwacja (+113 proc.), Portugalia (+40 proc.), Cypr (+23 proc.) i Albania (brak danych). Zwracają uwagę znajdujące się od kilkunastu tygodni na dziewiętnastej pozycji Czechy – wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem wyniósł 140 proc oraz na pozycji trzynastej Polska ze wzrostem wynoszącym 166 proc.