Biura podróży – klienci wrócili

AG

W ostatnim tygodniu liczba klientów kupujących imprezy w biurach podróży była większa o ponad 1/4 w porównaniu do analogicznego okresu kończącego się sezonu. Najpopularniejsza – Turcja.

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu tego sezonu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 26,8 proc., zaś liczba klientów – o 27,9 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe sprzedawane na przyszły sezon w ostatnim tygodniu, stanowiły 89,2 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 5,7 proc. a autokarowe – 5 proc.

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba sprzedanych imprez autokarowych wzrosła o 21,7 proc., liczba imprez z dojazdem własnym zmalała o minus 11,6 proc., zaś liczba samolotówek wzrosła o 32 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2018 do 31 października 2019 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Turcja, Grecja, Egipt, Hiszpania, Włochy, Bułgaria, Tunezja, Albania, Portugalia i Wyspy Zielonego Przylądka.

Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się pięć greckich, trzy egipskie i dwa tureckie. Na podium znajdują się Antalya, Hurghada i Marsa Alam.

Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy w Sharm El Sheik (2 317 zł) i w Hurghadzie (2 361 zł). Najdrożej jest w Chanii (3 295 zł) i na Rodos (2 956 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty zmalała w ostatnich czterech tygodniach o minus 4,1 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Wyjazdy lotnicze zmalały o minus 3,9 proc., autokarowe wzrosły o 6,7 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały minus 14,6 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2019 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku o 0,7 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 83,3 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z kończąc się sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Turcja (wzrost o 60,8 proc. w porównaniu z ostatnim sezonem). Dalej zaś: Egipt (+116,9 proc.), Grecja (minus 38 proc.), Hiszpania (spadek o minus 34 proc.), Włochy (minus 20,4 proc.), Tajlandia (minus 0,9 proc.), Bułgaria (minus 51,3 proc.), Tunezja (wzrost o 177,4 proc.), Bułgaria (minus 56 proc.), Albania (minus 31,2) i Austria (minus 30,8 proc.).

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 20,2 proc. sprzedanych imprez przypada na Turcję. Na Egipt – 17 proc., Grecję – 11,2 Hiszpanię – 8 proc., Włochy – 5,4 proc., Tajlandię – 2,7 proc.