Biura podróży – klienci wyjechali na ferie

AG

Rozpoczęły się ferie szkolne w centralnej Polsce i od razu widać to po mniejszej niż rok temu liczbie klientów w biurach podróży. W porównaniu z analogicznym okresem roku 2015 (ferie były wtedy dwa tygodnie wcześniej), w biurach podróży odnotowano spadek liczby rezerwacji w o minus 21,7 proc. oraz spadek o minus 23,3 proc. liczby klientów.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX , który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 82,8 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 10,2 proc. a autokarowe – 6,8 proc. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, wzrosła liczba sprzedanych imprez autokarowych – o 2,7 proc., imprez z dojazdem własnym – o 2,3 proc., zaś liczba samolotówek zmalała o minus 27,1 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2015 do 31 października 2016 roku, to pierwsza dziesiątka najchętniej wybieranych krajów nie zmienia się specjalnie, choć zwraca po raz szósty wysoka (dziewiąta) pozycja Cypru. Dycha wygląda następująco: Grecja, Hiszpania, Bułgaria, Włochy, Turcja, Egipt, Portugalia, Chorwacja, Cypr i Albania. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się pięć greckich a na podium znajdują się Fuerteventura, Heraklion i Zakynthos. Najmniej kosztują imprezy w Antalyi (2 314 zł) i Burgas (2 200 zł). Najdrożej jest na Teneryfie (3 031 zł) i na Maderze (2 965 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty lato 2016 zmalała w ostatnich czterech tygodniach o minus 13,8 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Sprzedaż wycieczek samolotowych zmalała o minus 16,7 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła o 2,4 proc., zaś autokarówek wzrosła o 8,7 proc. Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2016 liczba klientów zmalała o minus 7,7 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 80,9 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to pierwsza wygląda następująco. Na pierwszym miejscu znajduje się zaś Hiszpania (wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem +66 proc.). Dalej zaś: Grecja (+9 proc.), Włochy (+48 proc.), Bułgaria (+179 proc.), Egipt (minus 71 proc.), Turcja (minus 72 proc.), Portugalia (+ 83 proc.), Austria (+114 proc.), Kuba (+105 proc.), Cypr (+34 proc.). Zwracają uwagę znajdujące się na osiemnastej pozycji Czechy – wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem wyniósł 134 proc oraz na pozycji dziewiętnastej Polska ze wzrostem wynoszącym 206 proc.