Biura podróży – klientów mniej, czołówka kierunków bez zmian

AG

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 w biurach podróży liczba rezerwacji zmalała o minus 5,9 proc., zaś liczba klientów – o minus 5 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 92,7 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 2,2 proc. a autokarowe – 4,9 proc.

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba sprzedanych imprez autokarowych zmalała o minus 10,7 proc., liczba imprez z dojazdem własnym zmalała o minus 22 proc., zaś liczba samolotówek zmalała – o minus 3,9 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Bułgaria, Hiszpania, Albania, Włochy, Egipt, Tunezja, Chorwacja i Cypr. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się sześć greckich i dwa bułgarskie. Na podium znajdują się Antalya, Burgas i Heraklion. Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy w Burgas (2 006 zł) i w Warnie (1 973 zł). Najdrożej jest na Kos (2 663 zł) i w Chanii (2 676 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 5 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 7,3 proc., autokarowe zmalały – o minus 8,1 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały – o minus 32,5 proc.

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku o 18,6 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 87,6 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost o 15,9 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem). Dalej zaś: Turcja (121,7 proc.), Hiszpania (spadek o minus 23,3 proc.), Egipt (+60,2 proc.), Bułgaria (+0,9 proc.), Włochy (minus 5,5 proc.), Albania (+65,6 proc.), Tunezja (274 proc.), Chorwacja (minus 14,7 proc.) i Cypr (25,9 proc). Na 12. pozycji Maroko (wzrost o 37,9 proc.), zaś na 13. – Polska (minus 1,6 proc.)

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 29,5 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 13,9 proc., Hiszpanię – 10,7 proc., Egipt – 8,2 proc., Bułgarię – 8 proc., Włochy – 5,2 proc.