Biura podróży – liczba klientów wreszcie wzrasta

AG

Po kilku słabszych tygodniach, w ostatnim tygodniu w biurach podróży liczba klientów była o 14,2 proc. większa niż w analogicznym okresie 2018 roku.

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu roku, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2018 w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 13,7 proc., zaś liczba klientów – o 14,2 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe sprzedawane na przyszły sezon w ostatnim tygodniu stanowiły 85,7 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 8,3 proc. a autokarowe – 5,8 proc.
W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba sprzedanych imprez autokarowych wzrosła o 8,2 proc., liczba imprez z dojazdem własnym – o 5,2 proc., zaś liczba samolotówek o 15,6 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2018 do 31 października 2019 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Egipt, Hiszpania, Bułgaria, Włochy, Tunezja, Albania, Chorwacja i Portugalia.

Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się pięć greckich i po dwa egipskie i tureckie.
Na podium znajdują się Antalya, Heraklion i Hurghada.

Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy w Burgas (2 066 zł) i Hurghadzie (2 370 zł). Najdrożej jest na Kos (2 742 zł) i na Rodos (2 779 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty była w ostatnich czterech tygodniach o 7,5 proc. mniejsza w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze zmalały o 6,9 proc., autokarowe zmalały o 16,8 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały o 7,6 proc.

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2019 liczba klientów zmalała w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku o 4,4 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 85,2 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Turcja (wzrost o 26,3 proc. w porównaniu z ostatnim sezonem). Dalej zaś: Grecja (spadek o 28,4 proc.), Egipt (+65,1 proc.), Hiszpania (spadek o 23,2 proc.), Włochy (minus 21,7 proc.), Bułgaria (minus 41,4 proc.), Tunezja (+ 79,7 proc.), Albania (minus 38 proc.), Portugalia (+7,6 proc.) i Tajlandia (+3,6 proc.) i Zjednoczone Emiraty Arabskie (+ 18,5 proc.).

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 20,1 proc. sprzedanych imprez przypada na Turcję. Na Grecję – 17,2 proc., Egipt – 16,4 proc, Hiszpanię – 9,1 proc., Włochy –4,6 proc., Bułgarię – 4,2 proc.