Biura podróży – Maroko i Tunezja tańsze latem
W ostatnim tygodniu w biurach podróży znaczne spadki średnich cen rok do roku zanotowały Tunezja i Maroko – o 246 i 195 złotych.
Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki obejmuje pierwszy pełny tydzień sierpnia, czyli 6-12 sierpnia 2018 roku.
Obecna średnia cena jest niższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 34 złote. Konstatując nieco korzystniejsze niż przed rokiem ceny wycieczek należy pamiętać, że jest to nadal dość wczesny okres sprzedaży first minute, a zawansowanie sprzedaży lata wynosi dopiero około 12 procent, a więc nie wszystkie istotne dla cen czynniki oddziałują już w pełni na ich poziom. W kierunku obniżania cen wycieczek działają od pewnego czasu w dość istotnym stopniu elementy o charakterze kosztotwórczym. Cena paliwa lotniczego stała się wprawdzie ponownie wyższa niż przed rokiem (2,56 wobec 2,45 zł/litr, czyli o 4,5 procent), ale w skali 12 miesięcy zdecydowanie wzrosła wartość polskiej waluty – średnio w rozliczeniach turystycznych o około blisko 8 procent. W rezultacie nadal znaczny pozostaje wspólny wpływ zmian cen paliwa i kursów złotego w kierunku obniżania średnich kosztów wycieczek, który wyniósł w przybliżeniu 140-150 złotych.
Warto zauważyć, że spadek cen wycieczek jest mniejszy niż wynika to z teoretycznego wpływu powyższych czynników, co można tłumaczyć wyższym od większości oczekiwań popytem na turystyczne imprezy oraz walutowymi kontraktami zabezpieczającymi, które ograniczają przenoszenie się wpływu wahań kursów na koszty ponoszone przez biura podróży.
Widoczny jest powrót do wyższych niż przed rokiem cen na Wyspach Kanaryjskich, które ponownie stały się najbardziej drożejące rok do roku wśród głównych kierunków wypoczynkowych wyjazdów Polaków.
Nadal znacząco niższe pozostają ceny wycieczek do Egiptu, natomiast wyraźnie zmniejsza się skala przeceny wyjazdów do Turcji, co może być konsekwencją nadspodziewanie (dla większości organizatorów) dużego popytu na kierunki tureckie.
Nadal dość drogie pozostają kierunki greckie, zaś od pewnego czasu tańsza niż przed rokiem jest Bułgaria, co znalazło już wyraźne odzwierciedlenie w tegorocznym przyspieszeniu sprzedaży tego kierunku.
Z mniejszych kierunków znaczne spadki średnich cen rok do roku zanotowały Tunezja i Maroko – o 246 i 195 złotych, a w mniejszej skali spadły ceny w Albanii – o średnio 59 złotych. Wyższe ceny rok do roku notowano w Portugalii, na Majorce i na Cyprze – o 43, 66 i 120 złotych, a znacznie wyższe na Malcie – o 212 złotych.
Wśród dużych i średnich organizatorów największe zniżki średnich cen w porównaniu z ubiegłym sezonem i jednocześnie w większej skali niż średnia rynkowa (minus 34 złote) wykazują oferty biur Net Holiday, TUI Poland, Coral Travel Wezyr oraz Exim Tours – o około 130, 110, 75 i 70 złotych, a ceny na poziomie mniej więcej ubiegłorocznym oferuje tanie wówczas biuro Itaka. Oferty pozostałych biur stały się bardziej kosztowne niż przed rokiem w granicach od 40 do 95 złotych.
W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach i w trzech kategoriach hoteli, to na czołowej pozycji trzeci raz z rzędu pozostało biuro TUI Poland (27 ofert – duży spadek z poprzednich 36 ofert) przed Itaką (23 oferty), które wyprzedzają w tej klasyfikacji biura Coral Travel Wezyr i Rainbow (21 i 14 ofert). Warto zaznaczyć, że dużą liczbę atrakcyjnych ofert na niższych półkach cenowych oferują TUI Poland, Coral Tavel Wezyr i Exim Tours, podczas gdy w ofercie premium (5*) wyraźnym liderem jest biuro Itaka.
Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponują TUI Poland i Coral Travel Wezyr – po 7 ofert, na kierunkach greckich Itaka i Grecos Holiday – 8 i 6 ofert, na kierunkach kanaryjskich Rainbow i TUI Poland – po 6 ofert, a na tureckich Coral Travel Wezyr – 6 ofert. W próbującej się turystycznie odrodzić Tunezji najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert posiadają na razie biura Rainbow i Exim Tours – po 3 oferty.
Przez większość ubiegłego sezonu na czele tabel dotyczących szczytu sezonu wakacyjnego nieomal niezmiennie królowały (w różnej kolejności) biura Itaka i Grecos Holiday, ale wysokie pozycje dość często zajmowały też biura Coral Travel Wezyr Holidays oraz Net Holiday. W tym sezonie w październiku na wysokiej pozycji pojawiło się biuro TUI Poland, ale akurat w tym zestawieniu przesunęło się wyraźnie w dół, co dobrze koresponduje ze spadkiem liczby atrakcyjnych ofert (z 36 do 27), o czym była już mowa wyżej.
POWIĄZANE WPISY
21 marca 2025
Odwiedź Francję po igrzyskach
Przedstawiciele atrakcji turystycznych z Francji zaprezentowali się na warsztatach dla…
0 Komentarzy2 Minuty
20 marca 2025
Zima w tropikach? Itaka startuje ze sprzedażą sezonu 25/26
Itaka rozpoczyna promocyjną sprzedaż sezonu zima 25/26. Touroperator stawia na egzotykę,…
0 Komentarzy15 Minuty
19 marca 2025
Morza marzeń. Rejsy z Itaką
Z roku na rok dynamicznie rośnie popularność rejsów wycieczkowych. Rejsy stają się stylem…
0 Komentarzy9 Minuty
18 marca 2025
Wielkanoc tańszą alternatywą dla majówki 2025
W tym roku długi majowy weekend wypada wyjątkowo blisko świąt Wielkanocnych. Oba terminy…
0 Komentarzy7 Minuty
18 marca 2025
31 tys. Polaków odwiedziło Maltę w styczniu
Malta od dłuższego czasu cieszyła się popularnością wśród polskich turystów, jednak w tym…
0 Komentarzy1 Minuty
27 marca 2025
Wiosenna edycja Meet the Bidder 2025
26 marca br. w hotelu Arche w Warszawie odbyła się wiosenna, kameralna edycja Meet the…
0 Komentarzy1 Minuty
26 marca 2025
Synergia 2025: 200 ekspertów turystyki na spotkaniu Coral Travel w Egipcie
Coral Travel Poland zorganizował spotkanie partnerów biznesowych, Synergia 2025, które…
0 Komentarzy2 Minuty
25 marca 2025
Gheorghe Cristescu nowym prezesem Itaka Hospitality
Gheorghe Cristescu, były prezes Polskiego Holdingu Hotelowego, objął stanowisko prezesa…
0 Komentarzy1 Minuty
25 marca 2025
Zapraszamy na grecki workshop do Wrocławia
W dniu 3 kwietnia 2025 roku we Wrocławiu odbędzie się spotkanie z greckimi regionami i…
0 Komentarzy1 Minuty
21 marca 2025
Odwiedź Francję po igrzyskach
Przedstawiciele atrakcji turystycznych z Francji zaprezentowali się na warsztatach dla…
0 Komentarzy2 Minuty
20 marca 2025
Zima w tropikach? Itaka startuje ze sprzedażą sezonu 25/26
Itaka rozpoczyna promocyjną sprzedaż sezonu zima 25/26. Touroperator stawia na egzotykę,…
0 Komentarzy15 Minuty
19 marca 2025
Morza marzeń. Rejsy z Itaką
Z roku na rok dynamicznie rośnie popularność rejsów wycieczkowych. Rejsy stają się stylem…
0 Komentarzy9 Minuty
18 marca 2025
Wielkanoc tańszą alternatywą dla majówki 2025
W tym roku długi majowy weekend wypada wyjątkowo blisko świąt Wielkanocnych. Oba terminy…
0 Komentarzy7 Minuty
18 marca 2025
31 tys. Polaków odwiedziło Maltę w styczniu
Malta od dłuższego czasu cieszyła się popularnością wśród polskich turystów, jednak w tym…
0 Komentarzy1 Minuty
27 marca 2025
Wiosenna edycja Meet the Bidder 2025
26 marca br. w hotelu Arche w Warszawie odbyła się wiosenna, kameralna edycja Meet the…
0 Komentarzy1 Minuty
26 marca 2025
Synergia 2025: 200 ekspertów turystyki na spotkaniu Coral Travel w Egipcie
Coral Travel Poland zorganizował spotkanie partnerów biznesowych, Synergia 2025, które…
0 Komentarzy2 Minuty
25 marca 2025
Gheorghe Cristescu nowym prezesem Itaka Hospitality
Gheorghe Cristescu, były prezes Polskiego Holdingu Hotelowego, objął stanowisko prezesa…
0 Komentarzy1 Minuty
25 marca 2025
Zapraszamy na grecki workshop do Wrocławia
W dniu 3 kwietnia 2025 roku we Wrocławiu odbędzie się spotkanie z greckimi regionami i…
0 Komentarzy1 Minuty
21 marca 2025
Odwiedź Francję po igrzyskach
Przedstawiciele atrakcji turystycznych z Francji zaprezentowali się na warsztatach dla…
0 Komentarzy2 Minuty