Biura podróży – mniej klientów niż przed rokiem

AG

W pierwszym tygodniu lipca w biurach podróży odczuć się dało echa wydarzeń w Tunezji oraz ostrzeżeń polskiego MSZ. Liczba rezerwacji w porównaniu z analogicznym okresem 2014 roku spadla o minus 4,8 proc., zaś liczba klientów – o minus 6 proc. Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MerlinX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 91 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 3,5 proc. a autokarowe – 5,5 proc. W ostatnim tygodniu, w, porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, wzrosła liczba sprzedanych imprez autokarowych – o 16,7 oraz imprez z dojazdem własnym – o 3,8, liczba samolotówek spadła zaś o minus 7,4 proc.

Jeśli chodzi o kierunki, które cieszyły się wśród Polaków największym zainteresowaniem, to liderem, dwudziesty czwarty tydzień z rzędu, była Grecja, na pozostałych pozycjach w pierwszej dziesiątce znalazły się: Turcja, Hiszpania, Bułgaria, Egipt, Włochy, Portugalia, Chorwacja, Cypr i Albania. Z pierwszej dziesiątki wypadła Tunezja a niespodziewanie pojawiła się Albania.

Jeśli chodzi o najczęściej wybierane przez klientów docelowe lotniska, to w pierwszej dziesiątce znalazło się sześć greckich i po dwa tureckie i bułgarskie. Pierwsza trójka to: Antalya, Burgas i Heraklion.

Najmniej tygodniowe pobyty kosztują w Burgas (2 181 zł) i w Warnie (2 041 zł). Najdrożej jest w Heraklionie (2 666 zł) i w Antalyi (2 648 zł).
Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży w maju, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty lato 2015 w ostatnich czterech tygodniach wzrosła ona o 5,7 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego . Sprzedaż wycieczek autokarowych wzrosła o 30,5 proc., imprez z dojazdem własnym o 13,3 proc., zaś samolotówek – o 4,3 proc.
Od rozpoczęcia sprzedaży Lata 2015 liczba klientów wzrosła o 4,7 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 86,3 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które w obecnym sezonie najlepiej się sprzedają i porównanie ich sprzedaży w porównaniu z ubiegłym sezonem, to pierwsza dziesiątka pozostała bez zmian. Na dwudziestym miejscu – po raz trzeci –Polska (wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem o 64,3 proc.), zaś na miejscu szesnastym – Albania (+52,2). Na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja( w porównaniu z ubiegłym rokiem ( +12,6 proc.). Dalej zaś: Turcja (+8,3 proc.), Egipt (minus 3,3 proc.), Hiszpania (+ 12,1 proc.), Bułgaria (+13,8 proc.), Włochy (+28,5 proc.), Tunezja (minus 39,6 proc.), Portugalia (+ 13,8 proc.), Chorwacja (minus 3,1 proc.) i Cypr (+6,3 proc.).