Biura podróży – mniej klientów niż rok temu

AG

W tygodniu po Świętach Wielkanocnych, skróconym o Poniedziałek spożywczych, odnotowano spadek liczby klientów, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2014, o 27 proc., liczba rezerwacji spadła o minus 24,7 proc. Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MerlinX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 85,6 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 6,7 proc. a autokarowe – 7,7 proc. W ostatnim tygodniu, w, porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, spadla liczba sprzedanych imprez wszystkich rodzajów: samolotowych – o minus 28,3 proc., autokarowych – o minus 7,7 proc, z dojazdem własnym – o minus 29 proc.

Jeśli chodzi o kierunki, które cieszyły się wśród Polaków największym zainteresowaniem, to liderem, dwunasty tydzień z rzędu, była Grecja,, na pozostałych pozycjach w pierwszej dziesiątce znalazły się: Hiszpania, Turcja, Egipt, Bułgaria, Włochy, Cypr, Chorwacja, Portugalia, Francja.
Jeśli chodzi o najczęściej wybierane przez klientów docelowe lotniska, to w pierwszej dziesiątce znalazło się pięć lotnisk greckich. Pierwsza trójka to: Antalya, Heraklion, Sharm El Sheik.

Najmniej tygodniowe pobyty kosztują w Egipcie – Sharm El Sheik (1 870 zł) i Hurghadzie (2 121 zł). Najdrożej jest Fuerteventurze (2 909 zł) i na Teneryfie (2 814 zł).
Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży w ostatnich 30 dniach, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty zima 2015 i lato 2015 zmalała o minus 12,5 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku 2014. Sprzedaż wycieczek autokarowych zmalała o minus 2,2 proc., imprez z dojazdem własnym spadła aż o 21,4 proc., zaś samolotówki zmalały o minus 12,5 proc.

Od rozpoczęcia sprzedaży Lata 2015 liczba klientów wzrosła o 1,7 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 83,7 proc. wszystkich imprez.
Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które w obecnym sezonie najlepiej się sprzedają i porównanie ich sprzedaży w porównaniu z ubiegłym sezonem, to czołówka nie zmienia się. Na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja( w porównaniu z ubiegłym rokiem + 2,5 proc.). Dalej zaś: Egipt (+11,5 proc.), Turcja (minus 0,6 proc.), Hiszpania (+ 10,9 proc.), Włochy (+25,3 proc.), Bułgaria (+2,8 proc.), Tunezja (minus 23 proc.), Portugalia (+ 1,5 proc.), Maroko (minus 30,1 proc.) i Cypr (+5,6 proc.). Zwraca uwagę (trzeci tydzień z rzędu) wzrost – o +56,7 proc .- liczby klientów kupujących wyjazdy do Niemiec , znajdujących się na 19. miejscu.