Biura podróży – mniejsze kierunki drożeją
Najwyższe zwyżki cen występują na kierunkach mniej masowych, które są chętnie odwiedzane przez klientów premiowych, a należą do nich Malta, Cypr i Portugalia. Są one nie tylko najbardziej znaczące nominalnie, ale również w kategoriach względnych i wyniosły od ponad 18 procent (Cypr i Portugalia) do ponad 36 procent (Malta).
Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej obejmuje pierwszy pełny tydzień sierpnia, czyli 5-11 sierpnia 2019 roku.
W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia średnie ceny wzrosły o 62 złote.
W minionym tygodniu największe wzrosty średnich cen wycieczek wystąpiły na Cyprze – o 254 złote oraz na Synaju (ostatnio notowano tam ich duże spadki) i tunezyjskiej Dżerbie – o 149 i 114 złotych. Największe zniżki odnotowano na Korfu i na Krecie (ostatnio były tam duże spadki cen) – o średnio 71 i 18 złotych i na Fuerteventurze – o symboliczny 1 złoty. W analogicznym okresie przed rokiem i przed dwoma laty średnie ceny wycieczek wzrosły o 75 i 63 złote
W minionym tygodniu w stosunku do średniej zmiany cen (czyli +62 złotych) mocniej rosły ceny wycieczek do Egiptu i do Turcji (o 92 i 72 złote), a w granicach średniej do Bułgarii i na Wyspy Kanaryjskie (o 66 i 56 złotych). W wyraźnie najmniejszym stopniu podniosła się średnia cena imprez turystycznych do Grecji – o 15 złotych, ale kierunek ten drożał już dość mocno w tygodniach wcześniejszych, co mogło mieć związek z cięciami programów wyjazdów do tego kraju przez wielu organizatorów, jak również z (chwilowym lub ostatecznym) zaprzestaniem działalności na nich przez biura 7islands i Net Holiday, których ubiegłoroczna sprzedaż wyniosła prawie 5 procent ogólnej liczby wycieczek do Grecji.
Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów w pierwszym pełnym tygodniu sierpnia 2019 pokazuje, że obecna średnia cena jest wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 85 złotych. W tym samym okresie poprzedniego sezonu notowano spadek cen w ujęciu rocznym o 29 złotych.
Spośród dużych kierunków nadal utrzymują się wyraźne zwyżki średnich cen wycieczek na zyskujących na popularności już od sezonu 2017 mniej kosztownych i dobrych jakościowo kierunkach, czyli Egipcie i Turcji, na których średnie ceny wzrosły w skali rocznej o 308 i 175 złotych, do których zbliżyła się teraz Grecja ze średnią roczną zwyżką o 140 złotych. W przypadkach Egiptu i Grecji jest to znacząco różna sytuacja niż w tym samym okresie poprzedniego sezonu, gdyż ten pierwszy kierunek notował wówczas spadki cen w ujęciu rocznym o 184 złote, zaś Grecja bardzo niewielki wzrost cen o średnio 9 złotych. W przypadku Turcji roczna dynamika zmian cen przypomina już sytuację sprzed roku, ponieważ wzrosły one wówczas o średnio 126 złotych.
Wzrosła też roczna skala wzrostu cen wycieczek do Bułgarii – z 75 do 92 złotych. W odpowiednim tygodniu poprzedniego sezonu ceny w ujęciu rocznym na tym kierunku spadały o 55 złotych.
Liderem spadków w tym sezonie nadal pozostają Wyspy Kanaryjskie, gdzie ceny rok do roku obniżyły się o średnio 69 złotych, ale przed tygodniem i dwoma były one niższe o 83 i 55 złotych. W minionym sezonie o tej samej porze ceny wycieczek sierpniowych również notowały spadek cen w ujęciu rocznym, który wyniósł średnio 32 złote. Kolejny już raz warto zwrócić uwagę, że w ostatnich tygodniach zdecydowanie korzystniejsze niż przed rokiem stały się dla organizatorów ceny wycieczek na Wyspy Kanaryjskie sprzedawanych w ofertach last minute.
Na mniej masowych kierunkach zdecydowanie największe zniżki cen w ujęciu rocznym odnotowano w Portugalii – o średnio 189 złotych, a nieco mniejsze na Majorce i na Malcie – o średnio 97 i 60 złotych. Na pozostałych kierunkach notowano wzrosty, z których mniejsze były udziałem Maroka i Albanii – o 15 i 25 złotych, a wyraźnie większe odnotowano na Cyprze i w Tunezji – o średnio 113 i 123 złote.
Z perspektywy dwóch sezonów liczonych łącznie (czyli wobec sezonu 2017 dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia) najbardziej zwyżkowały średnie ceny wycieczek do Turcji – o 301 złotych, a znacząco słabiej wzrosły ceny wyjazdów do Grecji i Egiptu – o 131 i 124 złote. W niedużym stopniu wzrosły średnie ceny wyjazdów do Bułgarii – o średnio 37 złotych, umiarkowany spadek cen wystąpił w Tunezji – o 59 złotych, a już tradycyjnie w tym sezonie najmocniejszych zniżek cen wyjazdów doświadczyły Wyspy Kanaryjskie – o średnio 101 złotych.
Najwyższe zwyżki cen występują na kierunkach mniej masowych, które są chętnie odwiedzane przez klientów premiowych, a należą do nich Malta, Cypr i Portugalia. Są one nie tylko najbardziej znaczące nominalnie, ale również w kategoriach względnych i wyniosły od ponad 18 procent (Cypr i Portugalia) do ponad 36 procent (Malta). Wzrosty na najważniejszych kierunkach dla polskiej zorganizowanej turystyki wyjazdowej prezentują mniejsze skale wzrostów, jak również mniejszy ich rozrzut, który mieści się na nich w dość wąskich granicach. Największe zwyżki wystąpiły w tym okresie na kierunkach tureckich i egipskich oraz w Bułgarii – odpowiednio 12,7, 11,9 i 12,3 procent, zaś najmniejsze w Tunezji, Grecji i na Wyspach Kanaryjskich – 10,3, 10,7 i 10,8 procent. Specjalnym przypadkiem jest Majorka, na której średnie ceny wzrosły o zaledwie 3,6 procent, ale jest to zjawisko ogólnoeuropejskie wynikające z generalnie mniejszej popularności tej wyspy w obecnym sezonie turystycznym.
Średni wzrost cen dla prezentowanych kierunków wyniósł 389 złotych, co odpowiada 12,3 procent, a jego przeliczenie na roczne tempo wzrostu daje całkiem imponujący wynik +28,7procent. Zakładając przedpłatę w wysokości 30 procent oznacza to zwrot z „zainwestowanej” w nią kwoty w wysokości blisko 100 procent w skali rocznej, a więc w praktyce bardzo trudno osiągalny nawet w przy dużym szczęściu i wyczuciu inwestycyjnym na profesjonalnych rynkach finansowych.
W porównaniach średnich cen ofertowych wśród dużych i średnich organizatorów spadki ich poziomu w porównaniu z ubiegłym sezonem wykazywały oferty biur Rainbow i TUI Poland, a wyniosły one średnio po około 25 złotych, z tym, że w grupie hoteli, które sprzedawano także w poprzednim sezonie ceny u tych organizatorów wzrosły odpowiednio o około 35 i blisko 100 złotych.
Pozostali organizatorzy proponowali wyższe średnie ceny niż w tym samym okresie poprzedniego sezonu w granicach od 9 (biuro Coral Travel Wezyr) do 329 złotych.
W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach i w trzech kategoriach hoteli, to podobnie jak przed dwoma tygodniami na pozycjach współliderów znalazły się biuro Rainbow z liczbą 27 ofert (poprzednio 30, przed rokiem 16, a przed dwoma rownież 16 ofert) i biuro TUI Poland też z liczbą 27 ofert (poprzednio 33, przed rokiem 12, a przed dwoma 7 ofert) oraz Coral Travel Wezyr z liczbą 24 ofert (poprzednio 24, przed rokiem 15, a przed dwoma 20 ofert). Przewagę w zakresie hoteli 3* nadal posiadała oferta biura Rainbow, w hotelach 4* oferta biura TUI Poland, a w zakresie hoteli 5* oferty biur Coral Travel Wezyr i Rainbow.
Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponowało biuro Coral Travel Wezyr – 8 ofert, na kierunkach greckich biura Itaka – 12 ofert oraz Rainbow i Coral Travel Wezyr – po 8 i 6 ofert, na kierunkach kanaryjskich biuro TUI Poland – 11 ofert oraz Rainbow i Itaka – 6 i 5 ofert, a na tureckich Coral Travel Wezyr – 6 ofert oraz Itaka – 3 oferty. W Tunezji najwięcej atrakcyjnych ofert miały biura Exim Tours – 4 oferty oraz Coral Travel Wezyr – 3 oferty, zaś w Bułgarii biura TUI Poland- 2 oferty. W porównaniu z okresem sprzed roku biuro Rainbow wyraźnie wzmocniło swoją pozycję w Grecji, na Wyspach Kanaryjskich i w Egipcie, TUI Poland na Wyspach Kanaryjskich, w Bułgarii, Grecji i Turcji, a Coral Travel Wezyr w Turcji, Tunezji kontynentalnej, Grecji, Bułgarii i w Egipcie.
POWIĄZANE WPISY
21 listopada 2024
Joanna Wiśniewska nową dyrektorką sprzedaży i marketingu w Exim Tours
Biuro podróży Exim Tours ma nową dyrektorkę sprzedaży i marketingu. Od listopada funkcję…
0 Komentarzy1 Minuty
19 listopada 2024
Gotowy na Wakacje – technologiczny Skok w Przyszłość wielu biur podróży
W świecie, gdzie technologia nieustannie pędzi naprzód, firma Sykon znana z…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2024
Raport GfK i eSky.pl: Polacy stawiają na Azję, Amerykę Północną i Afrykę
Coraz więcej Polaków wybiera podróże poza tradycyjnym sezonem turystycznym, doceniając…
0 Komentarzy6 Minuty
18 listopada 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych na lato 2025 z lekkim wzrostem
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
15 listopada 2024
Wakacje 2025: niższe ceny i wyższe zainteresowanie wczesnymi rezerwacjami
Zeszłoroczny wzrost wczesnych rezerwacji wakacyjnych przyniósł rekordowe zyski dla branży…
0 Komentarzy6 Minuty
15 listopada 2024
Langkawi czeka na Polaków. Itaka uruchomiła bezpośrednie czartery na egzotyczną wyspę
Pierwszy czarter Itaki na Langkawi, zrealizowany Dreamlinerem PLL LOT, zainaugurowano 28…
0 Komentarzy2 Minuty
14 listopada 2024
50 proc. więcej klientów i nowe kierunki w ofercie – biuro podróży Nekera planuje dynamiczny rozwój
Wzrost przychodów, nowe destynacje i innowacyjne usługi – biuro podróży Nekera świętuje…
0 Komentarzy3 Minuty
14 listopada 2024
Rainbow Tours S.A. umacnia swoją pozycję w Grecji. Nowy hotel White Olive z Aquaparkiem na Kos dołącza do oferty
13 listopada 2024 należąca do Rainbow Tours S.A. spółka White Olive A.E. zakupiła 100…
0 Komentarzy4 Minuty
13 listopada 2024
Górna Austria zaprasza Polaków. Atrakcje dla całej rodziny, zimowe szlaki i zabytki UNESCO
Na początku listopada odbyło się spotkanie dla dziennikarzy z przedstawicielami Górnej…
0 Komentarzy5 Minuty