Biura podróży – najbardziej podrożały Kanary i Grecja
W minionym tygodniu zdecydowanie najbardziej wzrosły średnie ceny wycieczek na kierunkach kanaryjskich i greckich – o 231 i 201 złotych.
Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej obejmuje pierwszy pełny tydzień sierpnia, czyli 5-11 sierpnia 2018 roku.
W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia, średnia cena wzrosła o 122 złote. Największe wzrosty średnich cen wycieczek wystąpiły na Korfu (przed tygodniem były tam duże zniżki) – o 544 złote oraz na Rodos i Lanzarote – o 321 i 201 złotych. Największe zniżki odnotowano na półwyspie Chalkidiki – o 66 złotych oraz na wyspach Zakintos i Majorce – o 56 i 46 złotych. W analogicznym okresie przed rokiem i przed dwoma laty średnie ceny wycieczek wzrosły o 53 i spadły też o 53 złote.
W minionym tygodniu zdecydowanie najbardziej wzrosły średnie ceny wycieczek na kierunkach kanaryjskich i greckich – o 231 i 201 złotych. W znacznie mniejszym stopniu rosły ceny wycieczek na do Turcji – o 106 złotych, a najłagodniejsze były zwyżki cen wycieczek do Egiptu i Bułgarii – o 75 i 62 złote.
Również duży wzrost cen wyjazdów na Wyspy Kanaryjskie był już obserwowany dla wylotów w pierwszym tygodniach poprzednich miesięcy i w tym sezonie stanowi charakterystyczne zjawisko powiązane zapewne z dużą redukcją miejsc u tanich przewoźników na tym kierunku.
Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów w pierwszym pełnym tygodniu sierpnia 2019 pokazuje, że obecna średnia cena jest wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 282 złote. W tym samym okresie poprzedniego sezonu notowano duży spadek cen w ujęciu rocznym – o 140 złotych.
Wśród wiodących kierunków nadal utrzymują się zwyżki średnich cen wycieczek na systematycznie zyskujących na popularności już od sezonu 2017 kierunkach o bardzo korzystnym stosunku jakości do ceny, czyli Turcji i Egipcie, na których średnie ceny wzrosły w skali rocznej o 380 i 342 złote.
Przed pięcioma tygodniami na czoło rocznych zwyżek cen wysunęła się jednak Grecja, która pozycję lidera utrzymała również i w tym zestawieniu. Średnie ceny wycieczek wzrosły w tym kraju w skali roku o 415 złotych, czyli o aż 147 złotych więcej niż przed tygodniem. Jest to w dużej mierze skutek wpływu ograniczeń programowych, które pomimo słabszego niż przed rokiem popytu zdołały zapewnić korzystniejsze dla organizatorów zmiany cen niż w znacznie lepiej sprzedających się Egipcie i Turcji. Należy też pamiętać, że wpływ na obecną skalę wzrostu cen ma też to, że w poprzednim sezonie Grecja notowała o tej porze duży ich spadek w ujęciu rocznym o aż 253 złote, a dla porównania w Turcji wyniósł on 82 złotych, zaś w Egipcie średnie ceny imprez w tym czasie zdecydowanie wzrosły – o 296 złotych.
Znacznie, bo z 94 do 187 złotych zwiększyła się skala rocznych zwyżek cen wycieczek do Bułgarii, a w odpowiednim tygodniu przed rokiem ceny na tym kierunku spadały średnio o 82 złote.
Wyspy Kanaryjskie ponownie były kosztowniejsze w rocznych porównaniach cen, tym razem o średnio 175 złotych. Przed tygodniem ceny były wyższe o 117 złotych, a przed dwoma o 110 złotych. Na obecną skalę wzrostu cen duży wpływ ma fakt, że o tej samej porze w poprzednim sezonie ceny notowały znaczny spadek cen w ujęciu rocznym, który wyniósł średnio 192 złote. Kolejny już raz trzeba jednak zaznaczyć, że w całym okresie ostatnich kilkunastu tygodni ceny wycieczek na Wyspy Kanaryjskie sprzedawanych w ofertach last minute były dla organizatorów zdecydowanie korzystne.
Na mniej masowych kierunkach największe zwyżki cen w ujęciu rocznym odnotowano na Cyprze i w Portugalii – o średnio 450 i 302 złote, mniejsze w Maroku oraz na Malcie i Majorce – o średnio 264, 256 i 162 złote, a najmniejsze w Tunezji i Albanii – o 80 i 67 złotych.
Z perspektywy dwóch sezonów liczonych łącznie (czyli wobec sezonu 2017 dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia), zdecydowanie najbardziej zwyżkowały średnie ceny wycieczek do Egiptu – o aż 638 złotych. w tych warunkach mniej imponująco wyglądają takie wzrosty dla Turcji – 308 złotych, a jeszcze mniej dla Grecji, Tunezji i Bułgarii – odpowiednio o 162, 134 i 105 złotych. Tradycyjnie dla tego sezonu obniżyły się w tym ujęciu ceny wyjazdów na Wyspy Kanaryjskie, ale skala zniżek bardzo zmalała – do średnio zaledwie 16 złotych, podczas gdy przed tygodniem wyniosła jeszcze 196 złotych, a przed dwoma 338 złotych.
Data niniejszej analizy czyli 25 lipca jest dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia (5-11 sierpnia) już na tyle późna, że może służyć do zobrazowania skali wzrostu cen wycieczek od wczesnej fazy first minute do stosunkowo późnej last minute.
Najwyższy rozrzut skali wzrostu cen występuje na kierunkach mniej masowych, wybieranych często przez klientów premiowych. Należą tu takie, na których zwyżki wykazują znaczne wartości, a należą do nich Malta, Cypr i Portugalia. Są one nie tylko bardzo dolegliwe nominalnie, ale bardzo istotne również w kategoriach względnych i wyniosły od ponad 48 procent (Malta) do ponad 28 i 25 procent (Portugalia i Cypr).
Są tu jednak również takie, na których wzrosty cen pomiędzy first i last minute są zaledwie jednocyfrowe, a mianowicie Maroko i Majorka gdzie wyniosły one 5,4 i 9,2 procent. Maroko przesunęło się do tej grupy stosunkowo niedawno na skutek zniżkowego trendu cen w ostatnich 3 tygodniach (w sumie o 430 złotych), zaś wzrost cen na Majorce był generalnie hamowany poprzez obniżki cen dokonywane przez tamtejszych hotelarzy w reakcji na słaby popyt na ten kierunek w tym sezonie.
Wzrosty na najważniejszych kierunkach dla polskiej zorganizowanej turystyki wyjazdowej prezentują się tylko nieco mniej okazale, jak również ich rozrzut mieści się w znacznie węższych granicach. Dość zaskakująco największy wzrost w tej grupie wykazują Wyspy Kanaryjskie (+ 26,1 procent), ale jest to skutek rajdu cen w okresie ostatnich dwóch tygodni (o 475 złotych). Duże wzrosty cen w okresie last minute są w tym sezonie charakterystyczny dla tego kierunku i były wyraźnie widoczne również we wcześniejszych miesiącach.
Duże zwyżki w tej grupie wystąpiły w tym okresie również w Turcji (+25,2 procent) i w Grecji (+23,8 procent). Na tym drugim kierunku ma to związek z stosunkowo niskimi cenami przed rokiem, które miały wpływ na dość niską bazę cen na starcie tegorocznego sezonu. Mniejsze względne wzrosty wystąpiły w Bułgarii (+19,8 procent) i w Egipcie (18,8 procent). Na tym ostatnim kierunku stosunkowo niska dynamika tegorocznego wzrostu ma związek z dużym wzrostem cen przed rokiem, czyli z wysoką baza odniesienia.
Zwraca uwagę stosunkowo niski wzrost cen w Tunezji (+8,8 procent), na który pewien wpływ mogły wywierać dwa zamachy terrorystyczne w Tunisie mające miejsce w końcu czerwca tego roku.
Na przestrzeni sezonu średni wzrost cen dla prezentowanych kierunków wyniósł 689 złotych, co odpowiada aż 21,7 procent, wzrostu. W poprzednim sezonie wzrost średniej ceny była znacznie mniejszy i wyniósł 380 złotych, co stanowiło wówczas dynamikę sprzedaży w wysokości +12,3 procent.
Tegoroczny bardzo wysoki wzrost średnich cen na przestrzeni sezonu jest o tyle istotny, że może on zmienić nastawienie turystów do kwestii rezerwacji wycieczek w okresie first minute sezonu 2019/20 i spowodować bardzo dobrą sprzedaż podobnie jak miało to miejsce w sezonie 2017/18.
W porównaniach średnich cen wycieczek wśród dużych i średnich organizatorów ponownie jedynym podmiotem, który oferował niższy ich poziom niż przed rokiem było biuro Sun & Fun – o około 40 złotych. Pozostali proponowali wyższe średnie ceny niż w tym samym okresie poprzedniego sezonu w granicach od około 130 złotych (biuro Neckermann Polska) do 660 złotych.
W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach i w trzech kategoriach hoteli, na pozycji lidera nadal pozostaje biuro TUI Poland z liczbą 32 ofert (poprzednio 39, przed rokiem 19, a przed dwoma 13 ofert), które wyprzedziło biura Itaka z liczbą 29 ofert (poprzednio 31, przed rokiem 35, a przed dwoma 26 ofert) oraz Rainbow z liczbą 24 ofert (przed tygodniem też 24, przed rokiem 14, a przed dwoma 25 ofert). Przewagę w zakresie hoteli 3* posiadały oferty biur Rainbow oraz Itaka, w zakresie hoteli 4* oferty biur Itaka i TUI Poland, a hoteli 5* oferta biuraTUI Poland.
Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponowały biura Coral Travel i Best Reisen – 5 i 4 oferty, na kierunkach greckich biuro Rainbow– 12 ofert oraz biura Itaka i Grecos – 9 i 8 ofert, na kierunkach kanaryjskich biuro TUI Poland – 11 ofert, a na tureckich biura Coral Travel, Itaka, TUI Poland i Rainbow – wszystkie po 3 oferty. W Tunezji najwięcej atrakcyjnych ofert miały biura TUI Poland – 4 oferty i Coral Travel – 3 oferty, zaś w Bułgarii Itaka i TUI Poland – po 2 oferty. W porównaniu z okresem sprzed roku biuro Rainbow wyraźnie wzmocniło swoją pozycję w Grecji i Turcji, TUI Poland w Turcji, Bułgarii, Grecji, Tunezji i na Wyspach Kanaryjskich, a Coral Travel w Egipcie.
POWIĄZANE WPISY
20 grudnia 2024
NKAR Travel & Tours ze Sri Lanki dołącza do Polhotrep
Polhotrep Travel Representation, firma specjalizująca się w reprezentacji DMC na polskim…
0 Komentarzy1 Minuty
19 grudnia 2024
Tydzień w Kolumbii z Rainbow do zdobycia podczas licytacji na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty
17 grudnia 2024
Nekera otworzyła sezon narciarski. Ponad 200 uczestników na „Ski Opening” w Dolomitach
Podczas „Ski Opening z Nekera” ponad 200 klientów i agentów świętowało zimowy początek na…
0 Komentarzy3 Minuty
13 grudnia 2024
Gotowy na Wakacje – łatwy i szybki kontakt z klientem
Szkolenia będą podzielone na dwie grupy: dla firm posiadających system rezerwacyjny…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2024
Wakacje.pl: pierwszy milion klientów w jednym roku
Po raz pierwszy w historii Wakacje.pl przekroczyły barierę miliona obsłużonych klientów w…
0 Komentarzy1 Minuta
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
4 grudnia 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych naprzemiennie rosną i maleją
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
2 grudnia 2024
Zmiany w sieci sprzedaży Itaki. Kacper Haluch dyrektorem, Michał Henicz jego zastępcą
Od 1 listopada 2024 roku Kacper Haluch objął stanowisko dyrektora sieci sprzedaży Itaki,…
0 Komentarzy1 Minuta
28 listopada 2024
Join Up bez prawidłowej gwarancji. Postępowanie w sprawie wykreślenia z rejestru
Urząd Marszałkowski województwa Mazowieckiego wszczął postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy6 Minuty