Biura Podróży – najpopularniejsze: Hiszpania, Grecja, Włochy i Bułgaria

AG

W biurach podróży utrzymuje się tendencja spadkowa w porównaniu z ubiegłym rokiem. W porównaniu z analogicznym okresem roku 2015, w biurach podróży odnotowano spadek liczby rezerwacji w o minus 4,9 proc. oraz spadek o minus 5,3 proc. liczby klientów. Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX , który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 81,3 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 10,5 proc. a autokarowe – 8,1 proc. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, wzrosła liczba sprzedanych imprez autokarowych – o 25 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła – o 63,8 proc., zaś liczba samolotówek zmalała o minus 12,2 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2015 do 31 października 2016 roku, to pierwsza dziesiątka najchętniej wybieranych krajów nie zmienia się specjalnie, choć zwraca po raz dziewiąty wysoka (dziewiąta) pozycja Cypru. Dycha wygląda następująco: Grecja, Hiszpania, Bułgaria, Włochy, Turcja, Egipt, Chorwacja, Portugalia, Cypr i Maroko. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się pięć greckich a na podium znajdują się Heraklion, Fuerteventura i Teneryfa. Najmniej kosztują imprezy w Antalyi (2 312 zł) i Burgas (2 192 zł). Najdrożej jest na Gran Canarii (2 963 zł) i w Chanii (2 998 zł).
Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty lato 2016 zmalała w ostatnich czterech tygodniach o minus 8,2 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Sprzedaż wycieczek samolotowych zmalała o minus 12,4 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła o 17,9 proc., zaś autokarówek wzrosła o 17,8 proc. Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2016 liczba klientów zmalała o minus 7,8 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 81,2 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to pierwsza wygląda następująco. Na pierwszym miejscu znajduje się zaś Hiszpania (wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem +63 proc.). Dalej zaś: Grecja (+11 proc.), Włochy (+51 proc.), Bułgaria (+149 proc.), Egipt (minus 72 proc.), Turcja (minus 72 proc.), Portugalia (+ 82 proc.), Chorwacja (+96 proc.), Austria (+119 proc.), Cypr (+27 proc.). Zwracają uwagę znajdujące się na dwudziestej pozycji Czechy – wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem wyniósł 137 proc oraz na pozycji osiemnastej Polska ze wzrostem wynoszącym 196 proc.