Biura podróży – najpopularniejsze: Turcja, Egipt i Grecja

AG

W ostatnim tygodniu liczba klientów biur podróży kupujących imprezy w Turcji, Egipcie i Grecji stanowiła prawie 50 proc. wszystkich imprez.

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu tego sezonu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 1,4 proc., zaś liczba klientów – o 0,1 proc.
Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe sprzedawane na przyszły sezon w ostatnim tygodniu, stanowiły 85,6 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 7,7 proc. a autokarowe – 6,6 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2018 do 31 października 2019 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Turcja, Grecja, Egipt, Hiszpania, Włochy, Bułgaria, Tunezja, Albania, Austria i Malta..

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba sprzedanych imprez autokarowych zmalała o minus 3,4 proc., liczba imprez z dojazdem własnym zmalała o minus 17,7 proc., zaś liczba samolotówek wzrosła o 2,5 proc.

Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajdują się cztery greckie i trzy egipskie. Na podium znajdują się Antalya, Hurghada i Marsa Alam.
Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy w Sharm El Sheik (2 268 zł) i w Hurghadzie (2 288 zł). Najdrożej jest na Fuerteventurze (2 950 zł) i na Rodos (2 757 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty zmalała w ostatnich czterech tygodniach o minus 1,2 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Wyjazdy lotnicze zmalały o minus 0,6 proc., autokarowe wzrosły o 7 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały minus 14,3 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2019 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku o 0,7 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 83,6 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z kończąc się sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Turcja (wzrost o 54,6 proc. w porównaniu z ostatnim sezonem). Dalej zaś: Egipt (+105,8 proc.), Grecja (minus 35,3 proc.), Hiszpania (spadek o minus 32,4 proc.), Włochy (minus 20,4 proc.), Tajlandia (minus 1,8 proc.), Bułgaria (minus 48,5 proc.), Tunezja (wzrost o 154,4 proc.), Albania (minus 32,7) i Austria (minus 26,1 proc.).

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 20 proc. sprzedanych imprez przypada na Turcję. Na Egipt – 17 proc., Grecję – 12,1 Hiszpanię – 8,1 proc., Włochy – 5,2 proc., Tajlandię – 2,5 proc.