Biura podróży – o jedną czwartą więcej klientów

AG

W ostatnim tygodniu w biurach podróży pojawiło się prawie o 25 proc. więcej klientów niż w analogicznym okresie 2017 roku.

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2016, w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 25,4 proc., zaś liczba klientów – o 24,8 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 83,9 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – o 9,2 proc. a autokarowe – 6,7 proc.
W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego wzrosła liczba sprzedanych imprez autokarowych – o 9,4 proc., liczba imprez z dojazdem własnym – o 6,5 proc., zaś liczba samolotówek – wzrosła o 28,8 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Egipt, Hiszpania, Bułgaria, Włochy, Albania, Chorwacja, Tunezja i Portugalia. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajdują się trzy egipskie i trzy greckie. Na podium znajdują się Antalya, Hurghada i Burgas.
Najmniej kosztują imprezy w Burgas (2 063 zł) i w Sharm El Sheik (2 181 zł). Najdrożej jest na Zakynthos (2 657 zł) i w Heraklionie (2 695 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 26,3 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 31,3 proc., autokarowe – o 10,5 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym – o 0,7 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2016 roku o 31,2 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 83,9 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost o 9,3 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem). Dalej zaś: Turcja (tyle samo), Hiszpania (spadek o minus 22 proc.), Egipt (+101 proc.), Bułgaria (+33,1 proc.), Włochy (+9,3 proc.), Albania (+72,6 proc.), Chorwacja (+11,5 proc.), Austria (4 proc.), i Portugalia (minus 27,9 proc). Na 14. pozycji znajduje się Maroko (wzrost o 79,5 proc.).

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 22,1 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 14,7 proc., Hiszpanię – 11 proc., Egipt – 9,4 proc., Bułgarię – 6,7 proc., Włochy – 5,4 proc.