Biura podróży – o jedną trzecią więcej klientów

AG

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2016, w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 33,6 proc., zaś liczba klientów – o 33,4 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 83,3 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – o 8,9 proc. a autokarowe – 7,6 proc.
W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, wzrosła liczba sprzedanych imprez autokarowych – o 8,4 proc., imprez z dojazdem – o 20,6 proc., zaś liczba samolotówek – o 37,8 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Egipt, Hiszpania, Bułgaria, Włochy, Albania, Chorwacja, Austria i Czechy. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajdują się cztery greckie i po dwa egipskie i tureckie. Na podium znajdują się Antalya, Zakynthos i Hurghada.
Najmniej kosztują imprezy w Burgas (2 032zł) i w Hurghadzie (2 212 zł). Najdrożej jest na Rodos (2 593 zł) i w Heraklionie (2 888 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 25,5 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 29,4 proc., autokarowe zmalały o minus 1,2 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym wzrosły o 12,5 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2016 roku o 25,8 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 81,9 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (spadek o minus 6,2 proc.). Dalej zaś: Turcja (tyle samo), Hiszpania (spadek o minus 11,8 proc.), Egipt (+107,7 proc.), Włochy (+12,7 proc.), Bułgaria (+11,1 proc.), Albania (+43,1 proc.), Austria (3,1 proc.), Tajlandia (+101,5 proc.) i Malta (99,8 proc.).

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 19,3 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 13,2 proc., Hiszpanię – 11,7 proc., Egipt – 8,6 proc., Włochy – 6,3 proc., Bułgarię – 5 proc.