Biura podróży – o ponad ¼ więcej klientów

AG

W ostatnim tygodniu w biurach podróży liczba rezerwacji w porównaniu z analogicznym okresem 2014 roku wzrosła o 27,6 proc., zaś liczba klientów – o 27,7 proc. Ponad 40 proc. kupowało imprezy w Grecji. Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MerlinX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 94,4 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 1,8 proc. a autokarowe – 3,8 proc. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, wzrosła liczba sprzedanych imprez autokarowych – o 55,4 proc., imprez z dojazdem własnym – o 59,2 proc., liczba samolotówek o 26,3 proc.

Jeśli chodzi o kierunki, które cieszyły się wśród Polaków największym zainteresowaniem, to liderem, trzydziesty piąty tydzień z rzędu, była Grecja (imprezy w niej kupiło 42 proc. klientów), na pozostałych pozycjach w pierwszej dziesiątce znalazły się: Turcja, Hiszpania, Egipt, Włochy, Cypr, Portugalia, Chorwacja, Tunezja, Francja. Już na dobre w pierwszej dziesiątce , i to na pozycji szóstej, zadomowił się Cypr. Do pierwszej dziesiątki wróciła Tunezja idzie powoli w górę.
Jeśli chodzi o najczęściej wybierane przez klientów docelowe lotniska, to w pierwszej dziesiątce znalazło się sześć greckich i dwa tureckie. Pierwsza trójka to Antalya, Heraklion i Kos.

Najmniej tygodniowe pobyty kosztują w Antalyi (1 929zł) i na Kos (1 949 zł). Najdrożej jest na Fuerteventurze ( 2969) i w Chanii (2 289 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży w maju, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty lato 2015 w sierpniu wzrosła o 6,7 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego . Sprzedaż wycieczek samolotowych wzrosła o 5,1 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła o 33 proc., zaś autokarówek wzrosła o 38,1 proc. Od rozpoczęcia sprzedaży Lata 2015 liczba klientów wzrosła o 3,9 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 87,9 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które w obecnym sezonie najlepiej się sprzedają i porównanie ich sprzedaży w porównaniu z ubiegłym sezonem, to pierwsza dziesiątka pozostała bez zmian. Na dwudziestym miejscu (po raz trzynasty w pierwszej dwudziestce) – znalazła się Polska (wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem o 55,6 proc.), zaś na miejscu trzynastym – Albania (+65,9). Na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja( w porównaniu z ubiegłym rokiem ( +18,5 proc.). Dalej zaś: Turcja (+7,3 proc.), Hiszpania (+ 12,7 proc.), Egipt (minus 15,3 proc.), Bułgaria (+9,5 proc.), Włochy (+32,3 proc.), Tunezja (minus 60,2 proc.), Chorwacja (minus 4,4 proc.), Cypr (+10,9 proc.) i Portugalia (+ 19,9 proc.).