Biura podróży – pierwsza szóstka biorą ponad 70 proc. rynku

AG

Wycieczki do Grecji, Turcji, Hiszpanii, Egiptu, Bułgarii i Włoch stanowią ponad 70 proc. wszystkich sprzedanych w biurach podróży.

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 w biurach podróży liczba rezerwacji zmalała o minus 3 proc., zaś liczba klientów – o minus 3,1 proc.
Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 86,7 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – o 7,7 proc. a autokarowe – 5,5 proc.

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego zmalała liczba sprzedanych imprez autokarowych – o minus 23,2 proc., liczba imprez z dojazdem własnym wzrosła – o 1,2 proc., zaś liczba samolotówek zmalała – o minus 1,6 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Hiszpania, Egipt, Bułgaria, Włochy, Tunezja, Albania, Chorwacja i Cypr. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się pięć greckich i po dwa egipskie i tureckie. Na podium znajdują się Antalya, Heraklion i Hurghada.
Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy w Burgas (2 048 zł) i w Hurghadzie (2 249 zł). Najdrożej jest w Chanii (2 878 zł) i w Antalyi (2 606 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 10,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 12,1 proc., autokarowe – zmalały o minus 1,3 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym wzrosły – o 7,2 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2016 roku o 26,6 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 84 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost o 8,8 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem). Dalej zaś: Turcja (brak danych), Hiszpania (spadek o minus 24,4 proc.), Egipt (+84,9 proc.), Bułgaria (+25 proc.), Włochy (minus 0,6 proc.), Albania (+71,3 proc.), Chorwacja (+0,8 proc.), Tunezja (brak danych) i Portugalia (minus 33,7 proc). Na 12. pozycji znajduje się Cypr (+30 proc.), na 14. pozycji – Maroko (wzrost o 63,4 proc.), zaś na 19. – Wyspy Zielonego Przylądka (+139,5 proc.)

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 22,8 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 14,8 proc., Hiszpanię – 11,1 proc., Egipt – 10,1 proc., Bułgarię – 6,9 proc., Włochy – 5,1 proc.