Biura podróży – pierwsza szóstka krajów zdobyła ¾ rynku

AG

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018, jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 31,2 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 13,9 proc., Hiszpanię – 10,7 proc., Bułgarię – 7,9 proc., Egipt – 7,9 proc., Włochy – 5,1 proc.

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 11 proc., zaś liczba klientów – o 12,3 proc.
Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 95 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 1,7 proc. a autokarowe – 2,6 proc.

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba sprzedanych imprez autokarowych wzrosła o 26,3 proc., liczba imprez z dojazdem własnym – o 0,6 proc., zaś liczba samolotówek wzrosła – o 12,8 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Egipt, Turcja, Hiszpania, Cypr, Tunezja, Portugalia, Włochy, Madagaskar i Maroko.

Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się po trzy greckie, egipskie, i hiszpańskie. Na podium znajdują się Antalya, Hurghada i Marsa Alam.
Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy w Heraklionie (1 587 zł) i na Rodos (1 677 zł). Najdrożej jest na Fuerteventurze (2 660 zł) i w Marsa Alam (2 296 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 34,2 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Wyjazdy lotnicze wzrosły o 35,8 proc., autokarowe – o 36,3 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały o minus 1,6 proc.

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku o 19,7 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 88,8 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost o 18 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem). Dalej zaś: Turcja (109,9 proc.), Hiszpania (spadek o minus 22,3 proc.), Egipt (+50,5 proc.), Bułgaria (+4,2 proc.), Włochy (minus 3,3 proc.), Albania (+68,7 proc.), Tunezja (256,4 proc.), Chorwacja (minus 15,1 proc.) i Cypr (30,1 proc). Na 12. pozycji Maroko (wzrost o 32 proc.), zaś na 14. – Polska (minus 6,3 proc.)

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 31,2 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 13,9 proc., Hiszpanię – 10,7 proc., Bułgarię – 7,9 proc., Egipt – 7,9 proc., Włochy – 5,1 proc.