Biura podróży – Polska 14. wśród najpopularniejszych kierunków

AG

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2017, sprzedaż oferty polskiej w biurach podróży wzrosła w porównaniu do ubiegłego roku o 11 proc. Stanowi jednak na razie niecały procent ogólnej sprzedaży.

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2016, w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 7,2 proc., zaś liczba klientów – o 8,2 proc. Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 82 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 13 proc. a autokarowe 4,7 proc. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, zmalała liczba sprzedanych imprez autokarowych – o minus 2,1 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła – o 252,8 proc., zaś liczba samolotówek zmalała o minus 2 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2016 do 31 października 2017 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tym razem następująco: Grecja, Hiszpania, Bułgaria, Turcja, Włochy, Egipt, Chorwacja, Albania, Portugalia i Cypr. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajdują się pięć greckich i dwa bułgarskie. Na podium znajdują się Antalya, Burgas i Heraklion. Najmniej kosztują imprezy w Warnie (1 971 zł) i w Burgas (1 1947 zł). Najdrożej jest na Zakynthos (2 851 zł) i w Chanii (2 742 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 16 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Sprzedaż wycieczek samolotowych wzrosła o 4,5 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła – o 252,9 proc., zaś autokarówek – zmalała o minus 7,6.

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2017 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu zeszłej jesieni 2016 roku o 27,9 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 78,2 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost sprzedaży o 33,3 proc. w porównaniu do ubiegłego roku). Dalej zaś: Hiszpania (+5,5 proc.), Bułgaria (+8,2 proc.), Turcja (+51,5 proc.), Egipt (+96,3 proc.), Włochy (5,7 proc.), Portugalia (3,3 proc.), Chorwacja (+9,5 proc.), Albania (106,2 proc.) i Cypr (minus 1,6 proc.). Na piętnastej pozycji znajduje się Malta (+126,2 proc.) a na osiemnastej – Tanzania (+106,9 proc.). Polska wskoczyła na pozycję 14 (+11 proc.).

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 28,8 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Hiszpania to 17,9 proc., Bułgaria – 7,4 proc., Turcja – 6,1 proc., Egipt – 6 proc., Włochy 5,8 proc.