Biura podróży – prawie o połowę więcej klientów niż przed rokiem

AG

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2016, w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 43,7 proc., zaś liczba klientów – o 45,9 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 83,5 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – o 8,5 proc. a autokarowe – 7,8 proc.
W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, wzrosła liczba sprzedanych imprez autokarowych – o 8,6 proc., imprez z dojazdem – o 21,4 proc., zaś liczba samolotówek – o 53,9 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Hiszpania, Egipt, Bułgaria, Włochy, Albania, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Austria i Malta. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajdują się cztery greckie i po dwa egipskie i tureckie. Na podium znajdują się Antalya, Zakynthos i Hurghada.
Najmniej kosztują imprezy w Burgas (2 184 zł) i w Hurghadzie (2 124 zł). Najdrożej jest na Rodos (2 740 zł) i na Teneryfie (2 923 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 23,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 26,7 proc., autokarowe – o 2,6 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym wzrosły o 23,4 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2016 roku o 27,8 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 82,1 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (spadek o minus 2,5 proc.). Dalej zaś: Turcja (tyle samo), Hiszpania (spadek o minus 12,8 proc.), Egipt (+115,1 proc.), Włochy (+14,1 proc.), Bułgaria (+15,1 proc.), Albania (+46,7 proc.), Austria (2,6 proc.), Tajlandia (+105 proc.) i Malta (98,6 proc.).

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 19,8 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 13,5 proc., Hiszpanię – 11,6 proc., Egipt – 8,7 proc., Włochy – 6,1 proc., Bułgarię – 5,1 proc.