Biura podróży – rewelacyjny początek roku

AG

W biurach podróży już trzeci tydzień nowego roku pojawia się dużo więcej klientów niż w styczniu 2017 roku. W tym tygodniu w pierwszej dziesiątce sprzedaży ofert pojawiła się Tunezja.

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2016, w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 39,5 proc., zaś liczba klientów – o 41,2 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 85,2 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – o 8,9 proc. a autokarowe – 5,7 proc.

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, wzrosła liczba sprzedanych imprez autokarowych – o 25,7 proc., liczba imprez z dojazdem własnym – o 19,3 proc., zaś liczba samolotówek – wzrosła o 45,3 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Hiszpania, Egipt, Bułgaria, Włochy, Albania, Chorwacja, Portugalia i Tunezja. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajdują się cztery greckie oraz po dwa bułgarskie, egipskie i tureckie. Na podium znajdują się Antalya, Heraklion i Burgas.
Najmniej kosztują imprezy w Burgas (2 052 zł) i w Warnie (2 034 zł). Najdrożej jest na Rodos (2 709 zł) i w Heraklionie (2 678 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 44,1 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 50,6 proc., autokarowe – o 29 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym – o 5,3 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2016 roku o 33,6 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 83,7 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost o 11,8 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem). Dalej zaś: Turcja (tyle samo), Hiszpania (spadek o minus 18,8 proc.), Egipt (+114,6 proc.), Bułgaria (+35,9 proc.), Włochy (+15,1 proc.), Albania (+69,8 proc.), Austria (4,7 proc.), Chorwacja (+15,6 proc.) i Tajlandia (+53,3 proc). Na 14. pozycji znajduje się Maroko (wzrost o 97,3 proc.)

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 21,9 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 14,3 proc., Hiszpanię – 11,3 proc., Egipt – 9,2 proc., Bułgarię – 6,2 proc., Włochy – 5,6 proc.