Biura podróży – wzrost liczby klientów o 10 proc.

AG

W biurach podróży sytuacja w ostatnim tygodniu znowu lepsza – zarówno liczba rezerwacji, jak i klientów jest większa o prawie 10 proc. od tej w analogicznym okresie 2015 roku. Pierwsza dziesiątka najpopularniejszych kierunków wśród klientów biur podróży nie zmienia się od początku roku.

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2015, w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 9,5 proc., zaś liczba klientów – również o 9,5 proc.
Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 90,5 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 3,2 proc. a autokarowe – 5,9 proc. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, wzrosła liczba sprzedanych imprez autokarowych – o 17,9 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła – o 9,3 proc., zaś liczba samolotówek – o 8,9 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2015 do 31 października 2016 roku, to pierwsza dziesiątka najchętniej wybieranych krajów nie zmienia się specjalnie, na stale już zadomowił się w pierwszej dziesiątce Cypr. Dycha wygląda następująco: Grecja, Hiszpania, Bułgaria, Turcja, Włochy, Chorwacja, Egipt, Albania, Portugalia i Cypr. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się sześć greckich i dwa bułgarskie a na podium znajdują się Heraklion, Antalya i Burgas. Najmniej kosztują imprezy w Warnie (2 019 zł) i w Burgas (1 981 zł). Najdrożej jest na Majorce (3 165 zł) i w Chanii (2 947 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty lato 2016 wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 4,7 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Sprzedaż wycieczek samolotowych wzrosła o 4,2 proc., imprez z dojazdem własnym – o 13,4 proc., zaś autokarówek – o 6 proc. Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2016 liczba klientów zmalała o minus 6,6 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 85,2 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to pierwsza wygląda następująco. Na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost sprzedaży o 4 proc. w porównaniu do ubiegłego roku). Dalej zaś: Hiszpania (+40 proc.), Bułgaria (+37 proc.), Włochy (+49 proc.), Turcja (minus 62 proc.), Egipt (minus 71 proc.), Chorwacja (+86 proc.), Portugalia (+26 proc.), Cypr (+10 proc.) i Albania (brak danych). N dziewiętnastej pozycji znajdują się Czechy – wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem wyniósł 115 proc., na pozycji dwunastej – Polska ze wzrostem wynoszącym 130 proc. i na pozycji jedenastej – Austria (+116 proc.).