Biura podróży – sprzedaż większa o 1/5

AG

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów w biurach podróży wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku o 21,8 proc.

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 2,4 proc., zaś liczba klientów – również o 1,7 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 93,8 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 1,9 proc. a autokarowe – 4,2 proc.
W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba sprzedanych imprez autokarowych zmalała o minus 24,9 proc., liczba imprez z dojazdem własnym zmalała o minus 52,2 proc., zaś liczba samolotówek wzrosła – o 5,9 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Hiszpania, Bułgaria, Włochy, Albania, Egipt, Tunezja, Cypr i Portugalia. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się sześć greckich. Na podium znajdują się Antalya, Heraklion i Korfu. Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy w Burgas (1 719 zł) i w Tiranie (1 800 zł). Najdrożej jest na Majorce (2 566 zł) i na Rodos (2 500 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 10 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 14,6 proc., autokarowe zmalały – o minus 23,5 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały – o minus 36,7 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku o 21,8 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 86,5 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost o 17,7 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem). Dalej zaś: Turcja (151,1 proc.), Hiszpania (spadek o minus 23,7 proc.), Egipt (+73,5 proc.), Bułgaria (+7 proc.), Włochy (minus 6,2 proc.), Albania (+75,1 proc.), Chorwacja (minus 12,7 proc.), Tunezja (323,9 proc.) i Cypr (24,5 proc). Na 13. pozycji Maroko (wzrost o 48,6 proc.), zaś na 15. – Polska (+2,9 proc.)

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 28,2 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 14,2 proc., Hiszpanię – 11,0 proc., Egipt – 8,8 proc., Bułgarię – 7,3 proc., Włochy – 5,1 proc.