Biura podróży – start przedsprzedaży, jak marzenie

AG

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił trzeci raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2016, w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 50,7 proc., zaś liczba klientów – o 52,6 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 88,6 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – o 6,6 proc. a autokarowe – 4,7 proc.
W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, zmalała liczba sprzedanych imprez autokarowych – o minus 5 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła o 21,5 proc., zaś liczba samolotówek wzrosła o 60,9 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Hiszpania, Egipt, Bułgaria, Włochy, Albania, Austria, Portugalia i Cypr. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się sześć greckich i dwa tureckie. Na podium znajdują się Antalya, Zakynthos i Bodrum.
Najmniej kosztują imprezy w Burgas (2 069 zł) i w Hurghadzie (2 167 zł). Najdrożej jest w Chanii (3 978 zł) i w Heraklionie (2 826 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 27,1 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 29,2 proc., autokarowe – o 21,3 a wyjazdy z dojazdem własnym wzrosły o 12,9 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2016 roku o 31,1 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 80,7 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost o 2,3 proc.). Dalej zaś: Hiszpania (spadek o minus 1,8 proc.), Turcja (tyle samo), Egipt (+69,3 proc.), Włochy (+15,5 proc.), Bułgaria (+32,6 proc.), Austria (12,3 proc.), Tajlandia (+113,4 proc.), Albania (+41,1 proc.) i Tanzania (5,2 proc.). Na dwunastej pozycji znajduje się Malta (+106,5 proc.).

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 17,4 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję Na Hiszpanię – 12,5 proc., Turcję – 11,8 proc., Egipt – 7,4 proc., Włochy – 7,2 proc., Bułgarię – 4,7 proc.