Biura podróży – tłumy klientów

AG

W drugim tygodniu roku w biurach podróży pojawiło się o prawie dwie trzecie więcej klientów niż o tej samej porze na początku 2017 roku.

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2016, w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 58,2 proc., zaś liczba klientów – o 61 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 85,8 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – o 8 proc. a autokarowe – 6,1 proc.
W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, wzrosła liczba sprzedanych imprez autokarowych – o 42,6 proc., liczba imprez z dojazdem własnym – o 13,8 proc., zaś liczba samolotówek – wzrosła o 69,6 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, , Egipt, Hiszpania, Bułgaria, Włochy, Albania, Chorwacja, Portugalia i Malta. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się pięć greckich oraz po dwa egipskie i tureckie. Na podium znajdują się Antalya, Hurghada i Burgas.
Najmniej kosztują imprezy w Burgas (2 039 zł) i w Hurghadzie (2 110 zł). Najdrożej jest w Chanii (3 005 zł) i w Heraklionie (2 687 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 45,8 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 53,5 proc., autokarowe – o 31,5 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały o minus 0,2 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2016 roku o 32,9 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 83,5 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost o 11,4 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem). Dalej zaś: Turcja (tyle samo), Hiszpania (spadek o minus 18,4 proc.), Egipt (+117 proc.), Bułgaria (+33,2 proc.), Włochy (+16,8 proc.), Albania (+65,7 proc.), Austria (3,7 proc.), Tajlandia (+61 proc.) i Malta (99,7 proc.). Na 15. pozycji znajduje się Maroko (wzrost o 101,4 proc.)

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 21,7 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 14,1 proc., Hiszpanię – 11,4 proc., Egipt – 9,1 proc., Bułgarię – 6 proc., Włochy – 5,7 proc.