Biura podróży – trzeci tydzień wzrostów

AG

W ostatnich trzech tygodniach, w biurach podróży odnotowano większą liczbę rezerwacji i klientów niż w analogicznym okresie 2015 roku. Wciąż największe wzrosty liczby klientów odnotowują: Chorwacja, Austria, Czechy i Polska.

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2015, w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 4,6 proc., zaś liczba klientów – o 4,9 proc.
Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 90,4 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 3,6 proc. a autokarowe – 5,7 proc. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, wzrosła liczba sprzedanych imprez autokarowych – o 14,2 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła – o 25,6 proc., zaś liczba samolotówek – o 3,5 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2015 do 31 października 2016 roku, to pierwsza dziesiątka najchętniej wybieranych krajów nie zmienia się specjalnie, na stale już zadomowił się w pierwszej dziesiątce Cypr. Dycha wygląda następująco: Grecja, Hiszpania, Bułgaria, Włochy, Turcja, Chorwacja, Egipt, Portugalia, Albania i Cypr. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się sześć greckich i dwa bułgarskie a na podium znajdują się Heraklion, Burgas i Rodos. Najmniej kosztują imprezy w Antalyi (2 046 zł) i w Warnie (2 020 zł). Najdrożej jest na Majorce (3 125 zł) i na Kos (3 052 zł).
Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty lato 2016 wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 4,5 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Sprzedaż wycieczek samolotowych wzrosła o 4,3 proc., imprez z dojazdem własnym – o 11,1 proc., zaś autokarówek – o 1,1 proc. Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2016 liczba klientów zmalała o minus 7,1 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 84,8 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to pierwsza wygląda następująco. Na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost sprzedaży o 6 proc. w porównaniu do ubiegłego roku). Dalej zaś: Hiszpania (+41 proc.), Bułgaria (+40 proc.), Włochy (+49 proc.), Turcja (minus 64 proc.), Egipt (minus 72 proc.), Chorwacja (+88 proc.), Portugalia (+27 proc.), Cypr (+14 proc.) i Albania (brak danych). Zwracają uwagę znajdujące się od kilkunastu tygodni na dziewiętnastej pozycji Czechy – wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem wyniósł 124 proc oraz na pozycji dwunastej Polska ze wzrostem wynoszącym 137 proc., zaś na pozycji jedenastej – Austria (+120 proc.).