Biura podróży – Tunezja pnie się do góry

AG

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dwudziestki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to już na siedemnastym znajduje się Tunezja. Dwa razy więcej niż w wbiegłym roku Polaków kupuje wyjzady do tego właśnie kraju.

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2016, w biurach podróży liczba rezerwacji spadła o minus 2 proc., zaś liczba klientów – o minus 0,8 proc.
Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 92,4 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 2,4 proc. a autokarowe – 4,7 proc..
W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, zmalała liczba sprzedanych imprez autokarowych – o minus 14,6 proc., imprez z dojazdem własnym zmalała – o minus 4,1 proc., zaś liczba samolotówek pozostałą na tym samym poziomie.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2016 do 31 października 2017 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak samo, jak przez ostatnie osiem tygodni: Grecja, Hiszpania, Bułgaria, Turcja, Włochy, Egipt, Albania, Chorwacja, Portugalia i Cypr. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajdują się pięć greckich i dwa bułgarskie. Na podium znajdują się Heraklion, Antalya i Rodos.
Najmniej kosztują imprezy w Warnie (1 714 zł) i w Burgas (1 753 zł). Najdrożej jest na Fuerteventurze (2 975 zł) i w Chanii (2 756 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 2,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 3,4 proc., autokarowe zmalały o minus 11,2 a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały o minus 3,5 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2017 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2016 roku o 17,2 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 85,8 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost sprzedaży o 7,9 proc. w porównaniu do ubiegłego roku). Dalej zaś: Hiszpania (+0,9 proc.), Bułgaria (+9,8 proc.), Turcja (+38,8 proc.), Włochy (16,9 proc.), Egipt (+113,9 proc.), Albania (102 proc.), Portugalia (7,5 proc.), Chorwacja (minus 0,6 proc.) i Cypr (4,8 proc.). Na szesnastej pozycji znajduje się Malta (+123 proc.) a na dwudziestej – Tanzania (+108,9 proc.). Już na siedemnastym miejscu znajduje się Tunezja (+99,9 proc.). Polska znajduje się na pozycji 12. (+17,7 proc.).

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 30,9 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Hiszpania to 16,4 proc., Bułgaria – 9,5 proc., Turcja – 7,5 proc., Włochy 6,5 proc., Egipt – 6,1 proc.