Biura podróży – tyle samo klientów, co przed rokiem

AG

Coraz trudniej biuro podróży sprzedać więcej niż przed rokiem. Rośnie liczna sprzedawanych imprez autokarowych.

W ubiegłym tygodniu zarówno liczba rezerwacji, jak i klientów w biurach podróży, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, była prawie taka sama. Rezerwacji było tylko o 0,4 proc. więcej niż przed rokiem, klientów – tylko o minus 0,1 proc. mniej.
Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MerlinX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 90,5 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 4 proc. a autokarowe – 5,4 proc. W ostatnim tygodniu, w, porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, wzrosła liczba sprzedanych imprez autokarowych – o 26,4 oraz imprez z dojazdem własnym – o 23,6 proc.. Zmalała zaś liczba imprez samolotowych – o minus 2,2 proc.

Jeśli chodzi o kierunki, które cieszyły się wśród Polaków największym zainteresowaniem, to liderem, dwudziesty pierwszy tydzień z rzędu, była Grecja, na pozostałych pozycjach w pierwszej dziesiątce znalazły się: Turcja, Hiszpania, Egipt, Bułgaria, Włochy, Portugalia, Tunezja, Chorwacja i Cypr.
Jeśli chodzi o najczęściej wybierane przez klientów docelowe lotniska, to w pierwszej dziesiątce znalazło się sześć greckich i dwa tureckie. Pierwsza trójka to: Antalya, Heraklion i Burgas.

Najmniej tygodniowe pobyty kosztują w Burgas (1 840 zł) i w Hurghadzie (2 040 zł). Najdrożej jest na Krecie (2 525 zł) i w Antalyi (2 544 zł).
Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży w maju, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty lato 2015 w ostatnich czterech tygodniach wzrosła o 1,2 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego . Sprzedaż wycieczek autokarowych wzrosła o 21,2 proc., imprez z dojazdem własnym o 8,6 proc., zaś samolotówki spadły o minus 0,2 proc.

Od rozpoczęcia sprzedaży Lata 2015 liczba klientów wzrosła o 4,3 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 85,5 proc. wszystkich imprez.
Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które w obecnym sezonie najlepiej się sprzedają i porównanie ich sprzedaży w porównaniu z ubiegłym sezonem, to pierwsza dziesiątka pozostała bez zmian. Na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja( w porównaniu z ubiegłym rokiem ( +13,1 proc.). Dalej zaś: Turcja (+4,6 proc.), Egipt (+0,2 proc.), Hiszpania (+ 10,4 proc.), Włochy (+27 proc.), Bułgaria (+11,7 proc.), Tunezja (minus 32 proc.), Portugalia (+ 10,4 proc.), Chorwacja (minus 4,9 proc.) i Cypr (+7,2 proc.).