Biura podróży – tylko Egipt, Tunezja i Turcja zyskują

AG

W ostatnim tygodniu liczba klientów kupujących imprezy w biurach podróży była mniejsza o 20 proc. w porównaniu do analogicznego okresu kończącego się sezonu. Z pierwszej dziesiątki tylko trzy kraje notują wzrost klientów.

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 w biurach podróży liczba rezerwacji zmalała o minus 19 proc., zaś liczba klientów – o minus 20,5 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe sprzedawane na przyszły sezon w ostatnim tygodniu, stanowiły 87 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 6,8 proc. a autokarowe – 6,1 proc.
W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba sprzedanych imprez autokarowych wzrosła o 3 proc., liczba imprez z dojazdem własnym zmalała o minus 17,9 proc., zaś liczba samolotówek – o minus 22 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Turcja, Grecja, Egipt, Hiszpania, Włochy, Tunezja, Albania, Bułgaria, Cypr i Tajlandia.

Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się cztery greckie, trzy egipskie i dwa tureckie. Na podium znajdują się Antalya, Hurghada i Marsa Alam.
Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy na Korfu (2 325 zł) i w Hurghadzie (2 429 zł). Najdrożej jest na Rodos (2 824 zł) i na Kos (2 841 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty zmalała w ostatnich czterech tygodniach o minus 13,5 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Wyjazdy lotnicze zmalały o minus 14 proc., autokarowe wzrosły o 3,9 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały minus 20,4 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku o 3,5 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 82,1 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z kończąc się sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Turcja (wzrost o 58,2 proc. w porównaniu z ostatnim sezonem). Dalej zaś: Egipt (+124 proc.), Grecja (minus 46,9 proc.), Hiszpania (spadek o minus 38,5 proc.), Włochy (minus 23,6 proc.), Tajlandia (0,2 proc.), Tunezja (wzrost o 186,7 proc.), Bułgaria (minus 56 proc.), Austria (minus 31 proc.) i Albania (minus 36,8 proc.).

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 19,4 proc. sprzedanych imprez przypada na Turcję. Na Egipt – 17,1 proc., Grecję – 9,6, Hiszpanię – 8 proc., Włochy – 5,7 proc., Tajlandia – 3 proc.