Biura podróży – tylko Maroko tańsze niż przed rokiem
Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów w pierwszym pełnym tygodniu września 2019 pokazuje, że obecna średnia cena jest wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 154 złote. Tylko w Maroku odnotowano spadek o 31 złotych.
Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej obejmuje pierwszy pełny tydzień września, czyli 2-8 września 2018 roku.
W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 2 i 8 września, średnia cena wzrosła o 17 złotych. Największe wzrosty średnich cen wycieczek wystąpiły w Albanii – o 127 złotych oraz na Cyprze i Gran Canarii – o 101 i 94 złote. Największe zniżki odnotowano na Korfu – o średnio 327 złotych oraz na Chalkidiki i Rodos – o 86 i 78 złote. W pierwszym i ostatnim przypadku była to sytuacja odwrotna do sytuacji sprzed tygodnia, gdy kierunki te odnotowały duże wzrosty cen..
W minionym tygodniu zdecydowanie nieco bardziej niż na innych kierunkach wzrosły średnie ceny wycieczek do Turcji i na Wyspy Kanaryjskie – o 86 i 77 złotych.
W nieznacznym stopniu zdrożały wyjazdy do Bułgarii – o średnio 5 złotych, a spadły ceny wycieczek Egiptu – o 19 złotych, a zwłaszcza do Grecji – o 58 złotych.
Większy niż na innych kierunkach wzrost cen wyjazdów na Wyspy Kanaryjskie, zwłaszcza w okresie last minute, był już obserwowany w ostatnim okresie sprzedaży dla wylotów w poprzednich miesiącach i w tym sezonie stanowi charakterystyczne zjawisko powiązane zapewne z dużą redukcją miejsc na tym kierunku w tanich liniach (LCC).
Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów w pierwszym pełnym tygodniu września 2019 pokazuje, że obecna średnia cena jest wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 154 złote. W tym samym okresie poprzedniego sezonu notowano duży spadek cen w ujęciu rocznym – o 131 złotych.
Wśród wiodących kierunków, podobnie jak dla wyjazdów w pierwszym tygodniu sierpnia, znaczące zwyżki średnich cen wycieczek występują na zyskujących na popularności już od sezonu 2017 kierunkach o bardzo korzystnym stosunku jakości do ceny, czyli Turcji i Egipcie, na których średnie ceny wzrosły w skali rocznej o 187 i 185 złotych.
Podobnie jak dla wyjazdów sierpniowych znaczne zwyżki cen notowane są też w Grecji, gdzie średnie ceny wycieczek wzrosły w skali roku o 172 złote. Jest to w dużej mierze skutek wpływu ograniczeń programowych, które pomimo słabszego niż przed rokiem popytu na tym kierunku zdołały zapewnić korzystniejsze dla organizatorów zmiany cen w podobnym stopniu jak ma to miejsce w znacznie lepiej sprzedających się Egipcie i Turcji. Należy też pamiętać, że wpływ na obecną skalę wzrostu cen ma też to, że w poprzednim sezonie Grecja notowała o tej porze duży ich spadek w ujęciu rocznym o 166 złotych, a dla porównania Egipt i Turcja notowały wówczas odpowiednio roczny wzrost cen o 71 złotych i spadek o jedynie 21 złotych.
Skala rocznych zwyżek cen wycieczek do Bułgarii wyniosła 116 złotych, a w odpowiednim tygodniu przed rokiem ceny na tym kierunku spadały średnio o 64 złote.
Wyspy Kanaryjskie były droższe w porównaniach rocznych o średnio 140 złotych. Na obecną skalę wzrostu cen duży wpływ ma fakt, że o tej samej porze w poprzednim sezonie ceny notowały znaczny spadek cen w ujęciu rocznym, który wyniósł średnio aż 238 złotych. Należy jednak kolejny raz zaznaczyć, że w całym okresie ostatnich co najmniej kilkunastu tygodni ceny wycieczek na Wyspy Kanaryjskie sprzedawanych w ofertach last minute były dla organizatorów zdecydowanie korzystne.
Na mniej masowych kierunkach największe zwyżki cen w ujęciu rocznym odnotowano na Cyprze, Malcie i w Portugalii – o średnio 394, 245 i 243 złote, nieco mniejsze w Albanii – o średnio 165 złotych, jeszcze mniejsze w Tunezji i na Majorce – o 37 i 29 złotych, zaś w Maroku odnotowano 31-złotowy spadek.
W porównaniach średnich cen wycieczek wśród dużych i średnich organizatorów podmiotem, który podniósł wrześniowe ceny w zdecydowania najmniejszym stopniu było biuro Rainbow.
Jego oferta była, podobnie jak przed tygodniem, droższa niż przed rokiem o średnio około 30 złotych. Należy jednak zaznaczyć, że widoczny jest w tym względzie wpływ zmian w składzie dostępnych obecnie hoteli, gdyż w takiej samej grupie jak przed rokiem ceny wzrosły o około 100 złotych. Pozostali organizatorzy proponowali wyższe średnie ceny niż w tym samym okresie poprzedniego sezonu w granicach od około 65 złotych (biuro Coral Travel) do prawie 400 złotych.
W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach i w trzech kategoriach hoteli, na pozycji lidera w dalszym ciągu pozostaje biuro TUI Poland z liczbą 30 ofert (poprzednio 33, przed rokiem 23, a przed dwoma 12 ofert), które wyprzedziło biura Coral Travel z liczbą 25 ofert (poprzednio 23, przed rokiem 24, a przed dwoma 22 ofert) oraz Itaka z liczbą 21 ofert (przed tygodniem 20, przed rokiem 24, a przed dwoma 26 ofert). Przewagę w zakresie hoteli 3* nadal posiadała oferta biura Rainbow, a w zakresie hoteli 4* i 5* oferta biura TUI Poland.
Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponowały biura Coral Travel – 6 ofert oraz Rainbow i TUI Poland – po 3 oferty, na kierunkach greckich biuro Grecos – 12 ofert oraz biura Rainbow i Coral Travel – po 7 ofert, na kierunkach kanaryjskich biuro TUI Poland – 9 ofert oraz Itaka – 7 ofert, a na tureckich biura Coral Travel – 6 ofert oraz Itaka i TUI Poland – po 3 oferty. W Tunezji najwięcej atrakcyjnych ofert miały biura Coral Travel i TUI Poland – po 3 oferty, zaś w Bułgarii TUI Poland i Coral Travel – po 3 oferty. W porównaniu z okresem sprzed roku biuro Rainbow wyraźnie wzmocniło swoją pozycję w Grecji i w Egipcie, TUI Poland w Bułgarii, Egipcie i na Wyspach Kanaryjskich, a Coral Travel w Turcji, Bułgarii i Tunezji kontynentalnej.
POWIĄZANE WPISY
22 stycznia 2025
Travel Advance będzie współpracować z nowym DMC z Abu Dhabi
Od grudnia 2024 roku agencja Travel Advance, specjalizująca się w marketingu destynacji,…
0 Komentarzy1 Minuty
21 stycznia 2025
Ecco Travel uruchomił promocje na wybrane wycieczki objazdowe
Ecco Travel ogłasza kolejną edycję promocji „Wielka obniżka”, która potrwa od 17 do 31…
0 Komentarzy1 Minuta
20 stycznia 2025
Biura podróży – po dużym wzroście, ceny zaczęły powoli spadać
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
15 stycznia 2025
Sun&Fun otwiera pierwszy salon w galerii handlowej
Sun&Fun otworzył swój pierwszy salon sprzedaży w warszawskim Centrum Handlowym Promenada.…
0 Komentarzy2 Minuty
14 stycznia 2025
Biura podróży – znaczny wzrost cen imprez turystycznych
W minionym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
14 stycznia 2025
Turystyka w 2025 roku – co nas czeka?
Poznaj trendy w turystyce na 2025 rok: dynamiczne pakietowanie, AI i zintegrowane…
0 Komentarzy3 Minuty
10 stycznia 2025
Sabina Saikovskaja nową dyrektorką regionalną Join UP
Od stycznia 2025 roku, stanowisko dyrektorki regionalnej na Polskę i kraje bałtyckie…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Wakacje.pl partnerem Gali Waszej Turystyki
Wakacje.pl będą partnerem czwartej edycji Gali Waszej Turystyki. Wydarzenie odbędzie się…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Sykon w gronie partnerów Gali Waszej Turystyki
Sykon – specjalista w tworzeniu nowoczesnych systemów rezerwacyjnych dla biur podróży –…
0 Komentarzy2 Minuty