Biura podróży – udany początek jesieni

AG

W ostatnim tygodni biura podróży w Polsce odwiedziło o ponad 22 proc. więcej klientów niż w analogicznym okresie 2017 roku. Najwięcej imprez sprzedawało się w Grecji, Turcji, Egipcie, Hiszpanii i na Cyprze.

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 22,4 proc., zaś liczba klientów – o 22,5 proc.
Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 95,5 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 1,5 proc. a autokarowe – 2,5 proc.

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba sprzedanych imprez autokarowych wzrosła o 24,2 proc., liczba imprez z dojazdem własnym – o 7,3 proc., zaś liczba samolotówek wzrosła – o 23,4 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Egipt, Hiszpania, Cypr, Tunezja, Włochy, Portugalia, Wyspy Zielonego Przylądka i Maroko.

Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się sześć greckich i dwa egipskie. Na podium znajdują się Antalya, Heraklion i Rodos.
Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy na Zakynthos (1 367 zł) i na Korfu (1 422 zł). Najdrożej jest na Fuerteventurze (2 660 zł) i w Marsa Alam (2 296 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 37,2 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Wyjazdy lotnicze wzrosły o 38,9 proc., autokarowe – o 32,9 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym – o 0,6 proc.

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku o 19,7 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 88,7 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost o 18,3 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem). Dalej zaś: Turcja (109,7 proc.), Hiszpania (spadek o minus 22,3 proc.), Bułgaria (+4,2), Egipt (+50,6 proc.), Włochy (minus 3,4 proc.), Albania (+68,8 proc.), Tunezja (260 proc.), Chorwacja (minus 15,1 proc.) i Cypr (29,6 proc). Na 13. pozycji Maroko (wzrost o 32,9 proc.), zaś na 15. – Polska (minus 6,3 proc.)

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 31,2 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 13,9 proc., Hiszpanię – 10,7 proc., Bułgarię – 7,9 proc., Egipt – 7,9 proc., Włochy – 5,1 proc.