Biura podróży – wciąż mniej klientów niż w ubiegłym roku

AG

Drugi tydzień roku były troszkę lepszy od kilku poprzednich. zanotowano w nim nieco mniejsze spadki niż tydzień wcześniej. W ostatnim tygodniu, w biurach podróży odnotowano o minus 12,7 proc. mniej rezerwacji niż w analogicznym okresie roku 2014 oraz o minus 14,7 proc. klientów. Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX , który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 81,9 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 12 proc. a autokarowe – 6 proc. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, zmalała liczba sprzedanych imprez z autokarowych – o minus 0,3 proc., wzrosła liczba imprez z dojazdem własnym – o 13,7 proc., zaś liczba samolotówek zmalała o minus 18,5 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2015 do 31 października 2016 roku, to pierwsza dziesiątka najchętniej wybieranych krajów nie zmienia się specjalnie, choć zwraca po raz czwarty wysoka (dziewiąta) pozycja Cypru. Dycha wygląda następująco: Grecja, Hiszpania, Bułgaria, Włochy, Portugalia, Turcja, Chorwacja, Egipt, Cypr i Austria. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się pięć greckich a na podium znajdują się Burgas, Teneryfa i Fuerteventura. Najmniej kosztują imprezy w Warnie (1 949 zł) i Burgas (2 194 zł). Najdrożej jest na Fuerteventurze (2 749 zł) i w Chanii 2 807 zł).
Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty lato 2016 zmalała w ostatnich czterech tygodniach o minus 28,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Sprzedaż wycieczek samolotowych zmalała o minus 31,1 proc., imprez z dojazdem własnym – o minus 11,1 proc., zaś autokarówek zmalała o minus 7,5 proc. Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2016 liczba klientów zmalała o minus 5,8 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 80,1 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to pierwsza wygląda następująco. Na pierwszym miejscu znajduje się zaś Hiszpania (wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem +67,2 proc.). Dalej zaś: Grecja (+5 proc.), Włochy (+48,4 proc.), Bułgaria (brak danych), Egipt (minus 67,9 proc.), Turcja (minus 70,5 proc.), Portugalia (+ 78,3 proc.), Austria (+118,2 proc.), Kuba (+110,4 proc.), Cypr (+35,8 proc.). Zwracają uwagę znajdujące się na siedemnastej pozycji Czechy – wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem wyniósł 148,3 proc.