Biura podróży – „wielka trójka” bierze 50 proc. rynku
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 w biurach podróży ponad 50 proc. sprzedanych ofert stanowią imprezy w trzech krajach: Grecji, Turcji i Hiszpanii.
Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 7,2 proc., zaś liczba klientów – o 8,3 proc.
Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 91 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 4,3 proc. a autokarowe – 4,6 proc.
W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba sprzedanych imprez autokarowych zmalała o minus 18,4 proc., liczba imprez z dojazdem własnym – o minus 15,1 proc., zaś liczba samolotówek wzrosła – o 12,2 proc.
Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Hiszpania, Egipt, Bułgaria, Włochy, Albania, Tunezja, Chorwacja i Cypr. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się sześć greckich i dwa tureckie. Na podium znajdują się Heraklion, Antalya i Zakyntos. Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy w Burgas (2 043 zł) i w Hurghadzie (2 000 zł). Najdrożej jest w Antalyi (2 438 zł) i na Rodos (2 415 zł).
Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 24,5 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 28,5 proc., autokarowe – o 15,3 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały – o minus 7,9 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku o 26,2 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 84,6 proc. wszystkich imprez.
Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost o 12,2 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem). Dalej zaś: Turcja (236,7 proc.), Hiszpania (spadek o minus 23,3 proc.), Egipt (+86,3 proc.), Bułgaria (+12,5 proc.), Włochy (minus 2,2 proc.), Albania (+71,4 proc.), Chorwacja (+0,1 proc.), Tunezja (443,8) i Portugalia (minus 33,6 proc). Na 11. pozycji znajduje się Cypr (+23,5 proc.), na 14. pozycji – Maroko (wzrost o 57,9 proc.), zaś na 16. – Polska (+14,5 proc.)
Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 24,5 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 14,8 proc., Hiszpanię – 11,4 proc., Egipt – 9,9 proc., Bułgarię – 6,1 proc., Włochy – 5 proc
POWIĄZANE WPISY
17 października 2024
MerlinX wśród Partnerów XV Forum Promocji Turystycznej
MerlinX to wszechstronna porównywarka, dobrze znana w polskiej branży turystycznej. Jako…
0 Komentarzy1 Minuty
15 października 2024
Biura podróży – ceny wycieczek na lato 2025 zbliżają się do lokalnego minimum
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025,…
0 Komentarzy4 Minuty
10 października 2024
Travelplanet.pl: rośnie popularność egzotycznych wycieczek. Co piąty turysta wybiera dalekie podróże
Od listopada do kwietnia ponad 50 proc. więcej Polaków niż przed rokiem rezerwuje…
0 Komentarzy4 Minuty
8 października 2024
eSky.pl: Włochy, Hiszpania i Malta na czele najpopularniejszych kierunków na jesienne city breaki
Jesień jest jedną z najlepszych pór roku, by zorganizować city break. Przyjemniejsze,…
0 Komentarzy7 Minuty
8 października 2024
Biura podróży – niskie ceny imprez turystycznych nadal się utrzymują
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
7 października 2024
Polska i Korea w jednym miejscu. KTO zorganizowała workshop dla przedstawicieli branży turystycznej
30 września 2024 roku w warszawskim hotelu InterContinental odbyło się wydarzenie –…
0 Komentarzy1 Minuty
7 października 2024
Łukasz Habaj: kupując Thomasa Cooka nabyliśmy rozpoznawalność marki. Konkurujemy z touroperatorami o tego samego klienta
Kupując Thomasa Cooka po atrakcyjnej cenie eSky nabył rozpoznawalność na rynkach Europy…
0 Komentarzy24 Minuty
3 października 2024
Zmiany w Turystycznym Funduszu Pomocowym. Pożyczki będą zastąpione bezpośrednimi wypłatami
Turystyczny Fundusz Pomocowy (TFP) czeka istotna zmiana. Nowelizacja ustawy zakłada, że…
0 Komentarzy5 Minuty
2 października 2024
Anex Tour przedstawia nowy kierunek w ofercie Emiraty Arabskie
Podczas business brunchu zorganizowanego w Raffles Europejski Warsaw Anex oficjalnie…
0 Komentarzy2 Minuty