Biura podróży – Wielki Tydzień bez klientów

AG

W Wielkim Tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2018 w biurach podróży liczba rezerwacji zmalała o 33,4 proc., zaś liczba klientów – o 33,4 proc.

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba sprzedanych imprez autokarowych zmalała o 17,2 proc., liczba imprez z dojazdem własnym – o 5,7 proc., zaś liczba samolotówek zmalała o 36,6 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe sprzedawane na przyszły sezon w ostatnim tygodniu stanowiły 82,8 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 7,9 proc. a autokarowe – 9,3 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2018 do 31 października 2019 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Hiszpania, Egipt, Bułgaria, Włochy, Tunezja, Chorwacja, Cypr i Portugalia.

Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się pięć greckich i po dwa egipskie i tureckie.
Na podium znajdują się Antalya, Zakyntos i Hurghada.

Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy w Burgas (2 006 zł) i w Hurghadzie (2 356 zł). Najdrożej jest Heraklionie (2730 zł) i na Rodos (2 839 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty była w ostatnich czterech tygodniach o 14,2 proc. mniejsza w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Wyjazdy lotnicze zmalały o 17,7 proc., autokarowe wzrosły o 9 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym wrosły o 7,4 proc.

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2019 liczba klientów zmalała w porównaniu do analogicznego okresu 2018 roku o 7,2 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 84,9 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (spadek o 24,5 proc. w porównaniu z ostatnim sezonem). Dalej zaś: Turcja (wzrost o 18,7 proc.), Egipt (+36 proc.), Hiszpania (spadek o 22,3 proc.), Bułgaria (minus 38,7 proc.), Włochy (minus 20,8 proc.), Tunezja (+ 32,2 proc.), Albania (minus 36,4 proc.), Portugalia (+4,4 proc.) i Chorwacja (minus 30,3 proc.).

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 19,6 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 19,3 proc., Egipt – 15 proc, Hiszpanię – 9,7 proc., Bułgarię – 4,6 proc, Włochy – 4,5 proc.