Biura podróży – zima nieco droższa niż przed rokiem
Spośród najważniejszych kierunków zimowych, w porównaniu z ubiegłym sezonem, najbardziej podrożały Wyspy Kanaryjskie – średnio o 195 złotych.
Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej obejmuje tym razem pierwszy tydzień zimowych ferii szkolnych dla województwa mazowieckiego czyli 28 stycznia-3 lutego 2019 roku.
Powoli kończy się sprzedaż imprez z sezonu letniego. Na niektórych kierunkach nie ma już ofert. Zmienia się więc czołówka sprzedaży w ostatnim tygodniu.
Analiza oparta na wynikach sieci Wakacje.pl pokazuje, że w minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 1 – 7 października. jeśli chodzi o poszczególne kierunki i ich udział w rynku, to sytuacja wygląda następująco:
Turcja odnotowała wzrost udziału w rynku o 0,89 proc. Kierunek ten od końca marca wykazuje bardzo znaczne wahania tempa sprzedaży. W drugiej połowie sierpnia odnotowano bardzo silny wzrost sprzedaży Turcji, który może być kojarzony z przeorientowaniem części popytu w reakcji na bezprecedensową przecenę tureckiej liry i chęcią wykorzystania końcówki wakacji na tanie wyjazdy rodzinne. Popyt wrócił jednak szybko do normy, gdy uświadomiono sobie, że w tym sezonie korzyści są jeszcze niewielkie i ograniczają się do tańszych stołowania się i zakupów poza obszarem hoteli. W ostatnim tygodniu kierunek ten ponownie odnotował bardzo znaczny wzrost tempa sprzedaży, który tym razem można łączyć także z końcem sezonu na istotnych kierunkach konkurencyjnych, jakimi są Bułgaria i Albania. W ostatnim tygodniu Turcja bardzo znacznie zyskiwała w październiku.
Egipt – wzrost udziału w rynku o 0,18 proc. Egipt odnotował trzeci kolejny wzrost udziału w rynku po serii szesnastu tygodni spadków, tym razem już dość znaczący. Miniony słabszy okres (trwał od początku czerwca) miał zapewne częściowy związek z utratą przewagi Egiptu w zakresie bieżącej atrakcyjności cenowej wobec głównych kierunków konkurencyjnych. W nadchodzących tygodniach jego rynkowe udziały jako istotnego kierunku zimowego powinny utrwalić wyraźny trend wzrostowy, także wobec zanikania ofert większości głównych kierunków konkurencyjnych. W minionym tygodniu Egipt notował wzrosty udziałów rynkowych w październiku, ale nie tak intensywne jak Turcja.
Hiszpania: bez zmian. Po dwóch niedużych wzrostach zmiany udziałów w rynku wróciły do stagnacji. We wcześniejszych 12 tygodniach trendu spadkowego trwającego od końca czerwca Hiszpania traciła udziały, choć w stopniowo malejącej skali. Jako istotny kierunek zimowy ma on w kolejnych tygodniach duże szanse wejścia w trend wzrostowy, ale prawdopodobnie mniej jednoznaczny niż w przypadku Egiptu.
Tunezja odnotowała spadek udziału w rynku o 0,03 proc. Po dwóch miesiącach wahań z niedużą przewagą wzrostów, kierunek wrócił do stagnacji, a w minionym tygodniu do niedużych spadków. Tendencja ta może się utrzymać w związku z częściowo kończącą się sprzedażą Tunezji, z której w ofercie pozostaje jedynie Dżerba. Kierunek dość wyraźnie oddawał pole w październiku.
Albania – spadek udziału w rynku o 0,16 proc. Brak ofert wyjazdów na tym kierunku w październiku przesądza o dalszym spadku udziału w rynku. Otwartą kwestią pozostaje jedynie pytanie na jakim poziomie będzie udział Albanii na zakończeniu sezonu letniego, czyli w końcu października.
Bułgaria odnotowała spadek udziału w rynku o 0,30 proc. Sytuacja podobna do Albanii. Praktyczny koniec sprzedaży powoduje, że kierunek jest skazany obecnie na dalszy spadek znaczenia, a kwestią pozostaje pytanie na jakim poziomie rynkowych udziałów ostatecznie zakończy Bułgaria tegoroczny sezon letni.
Grecja – spadek udziału w rynku o 0,54 proc.
Od połowy kwietnia kierunek ten przebywał w prawie nieprzerwanym trendzie wzrostowym, który trwał do poprzedniego tygodnia. Jedyne poważniejsze zachwianie w trzecim tygodniu sierpnia, było związane z chwilowym zdecydowanym przyspieszeniem sprzedaży Turcji, o którym była mowa wcześniej. Sprzedaż Grecji przez wiele tygodni była konsekwentnie wspierana przez relatywnie niskie ceny i taki stan trwał do momentu, gdy dało o sobie znać wyczerpywanie się ofert na obecny sezon letni. W kolejnych tygodniach października z tego samego względu udziały rynkowe Grecji powinny się nadal obniżać.
Na innych kierunkach, nie odnotowano większych zmian, a skala ich zysków lub strat udziałów rynkowych wyrażała się dla nich w minionym tygodniu w setnych częściach procenta.
Ceny zimowe nieco wyższe
W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami w okresie 28 stycznia – 3 lutego, średnie ceny wzrosły o 78 złotych, a największy wzrost odnotowano w Portugalii (Madera), czyli na tym samym kierunku co przed rokiem – o 299 złotych oraz na Gran Canarii i w Teneryfie – o 260 i 150 złotych.
Najistotniejsze spadki średnich cen wycieczek w ostatnim tygodniu miały miejsce na Cyprze i Malcie, czyli też na tych kierunkach i nawet w bardzo podobnej skali jak przed rokiem – o 48 i 37 złotych oraz w Maroku o średnio 10 złotych. W analogicznym okresie przed rokiem i dwoma laty średnie tygodniowe wzrosty cen wycieczek wyniosły odpowiednio 30 i 182 złote.
Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów w okresie pierwszego tygodnia ferii zimowych dla województwa mazowieckiego w latach 2018 (okres 15-21 styczeń) i 2019 (28 styczeń-3 luty) zebranych w tym samych okresach października pokazuje, że obecna średnia cena była wyższa wobec średniej ceny sprzed roku o 73 złote.
Spośród dwóch najważniejszych kierunków zimowych (nie licząc egzotyki jako całości) większą zwyżkę cen rok do roku wykazały na razie Wyspy Kanaryjskie, gdzie ceny przewyższały poziomu z sezonu 2017/2018 o średnio 195 złotych, podczas gdy przed rokiem były niższe o 129 złotych, a przed dwoma laty notowano tam podniesienie się średnich cen o 118 złotych. Spośród wysp na tym kierunku największe roczne wzrosty cen notowano na Gran Canarii – o 363 złote, a najmniejsze na Fuerteventurze – o średnio zaledwie 14 złotych.
W Egipcie zwyżka średnich cen rok do roku była nieco mniejsza i wyniosła średnio 152 złote, natomiast przed rokiem ceny zniżkowały tam o 207 złotych, a przed dwoma laty podniosły się o 13 złotych. Najwyraźniej podniosły się w skali roku ceny w Hurghadzie – o średnio 258 złotych, a w znacznie mniejszym i dość podobnym stopniu w Marsa Alam i na Synaju. – o 108 i 89 złotych.
Na mniej masowych kierunkach największe przeceny średnich cen wycieczek rok do roku podobnie jak o tej porze w ubiegłym sezonie odnotowano na Cyprze – o 547 złotych (przed rokiem o 541 złotych), zaś bardziej umiarkowane na Tureckiej Riwierze (sprzedawanej przez biuro TUI Poland) i w Portugalii – o średnio 267 i 114 złotych. Dość pokaźne wzrosty średnich cen rok do roku odnotowano natomiast na Malcie i w Maroku – o 179 i 386 złotych.
Rainbow i Ecco Holiday – najtaniej
W pierwszym zestawieniu zimowym największe zniżki średnich cen w porównaniu z ubiegłym sezonem wśród dużych i średnich organizatorów odnotowano w ofertach biur Rainbow i Ecco Holiday – po około 55 złotych, na podobnym poziomie pozostała oferta biura Neckermann Polska, zaś średnie ceny w ofertach innych biur wzrosły w granicach od 45 do 315 złotych.
W tym, co ma jednak dla turystów największe znaczenie, a zatem w bezwzględnym poziomie bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w 12 zimowych destynacjach oraz w trzech kategoriach hoteli, to pozycję lidera dzieliły biura Exim Tours i TUI Poland (po 11 ofert) przed biurami Itaka i Rainbow(10 i 9 ofert). W skali roku najbardziej poprawiło pozycję w tej kategorii biuro Rainbow, a najbardziej osłabiło biuro Sun & Fun.
Najwięcej korzystnych propozycji z niższych i średnich półek cenowych (3* i 4*) miały biura Itaka i Rainbow, zaś w ofercie premium (5*) przodowały biura TUI Poland i Exim Tours.
Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponowało biuro Coral Travel Wezyr (7 ofert) i Exim Tours (3oferty), zaś na kierunkach kanaryjskich biura Rainbow (8 ofert) oraz Itaka (5 ofert).
Należy zaznaczyć, że nieco zaskakująco wysoka pozycja biura TUI Poland w tym ujęciu wynika z tego, że posiada ono albo jedyne, albo relatywnie korzystne oferty na tylko niektórych kierunkach (Turecka Riwiera, Lanzarote, Dżerba), co daje temu biuru aż 8 wskazań (na ogólne 11) podczas gdy na pozostałych kierunkach jego oferta zimowa wypada słabiej niż przeciętna.
POWIĄZANE WPISY
15 stycznia 2025
Sun&Fun otwiera pierwszy salon w galerii handlowej
Sun&Fun otworzył swój pierwszy salon sprzedaży w warszawskim Centrum Handlowym Promenada.…
0 Komentarzy2 Minuty
14 stycznia 2025
Biura podróży – znaczny wzrost cen imprez turystycznych
W minionym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
14 stycznia 2025
Turystyka w 2025 roku – co nas czeka?
Poznaj trendy w turystyce na 2025 rok: dynamiczne pakietowanie, AI i zintegrowane…
0 Komentarzy3 Minuty
10 stycznia 2025
Sabina Saikovskaja nową dyrektorką regionalną Join UP
Od stycznia 2025 roku, stanowisko dyrektorki regionalnej na Polskę i kraje bałtyckie…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Wakacje.pl partnerem Gali Waszej Turystyki
Wakacje.pl będą partnerem czwartej edycji Gali Waszej Turystyki. Wydarzenie odbędzie się…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Sykon w gronie partnerów Gali Waszej Turystyki
Sykon – specjalista w tworzeniu nowoczesnych systemów rezerwacyjnych dla biur podróży –…
0 Komentarzy2 Minuty
8 stycznia 2025
eTravel z nowym inwestorem. Enterprise Investors obejmuje mniejszościowy pakiet akcji
Enterprise Investors Fund IX wraz z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju (EBOR) jako…
0 Komentarzy2 Minuty
2 stycznia 2025
Patryk Niewiadomski nowym dyrektorem sprzedaży i rozwoju w Anex Tour
Od stycznia do zespołu Anex Tour dołączył Patryk Niewiadomski. Dyrektor z długoletnim…
0 Komentarzy2 Minuty
23 grudnia 2024
Właściciel Wakacje.pl przejmuje Travelplanet.pl. Wirtualna Polska zostanie właścicielem Invia Group za 239,7 mln euro
Wirtualna Polska Holding podpisała ramową umowę zakupu 100 proc. akcji Invia Group do…
0 Komentarzy6 Minuty