Biura podróży – zimowe żniwa trwają

AG

Klienci od początku roku dużo liczniej odwiedzają biur podróży. W ostatnim tygodniu odnotowano ich i jedną czwarta więcej niż w analogicznym okresie 2017 roku.

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2016, w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 26,2 proc., zaś liczba klientów – o 26,3 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 83,7 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – o 10,1 proc. a autokarowe – 6,1 proc.
W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego zmalała liczba sprzedanych imprez autokarowych – o minus 3,8 proc., liczba imprez z dojazdem własnym wzrosła – o 30,9 proc., zaś liczba samolotówek – o 29,1 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Hiszpania, Egipt, Bułgaria, Włochy, Albania, Chorwacja, Tunezja i Cypr. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajdują się cztery greckie i po dwa egipskie i turecki. Na podium znajdują się Antalya, Hurghada i Burgas.
Najmniej kosztują imprezy w Burgas (2 105 zł) i w Hurghadzie (2 220 zł). Najdrożej jest na Zakynthos (2 755 zł) i na Teneryfie (2 861 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 21,7 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 25,4 proc., autokarowe – o 4,6 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym – o 7,9 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2016 roku o 30,6 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 83,8 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost o 8,4 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem). Dalej zaś: Turcja (brak danych), Hiszpania (spadek o minus 21,9 proc.), Egipt (+97,8 proc.), Bułgaria (+31,2 proc.), Włochy (+7,6 proc.), Albania (+4,3 proc.), Chorwacja (+8,7 proc.), Portugalia (minus 29,2 proc) i Austria (4,3 proc.). Na 15. pozycji znajduje się Maroko (wzrost o 78,2 proc.), zaś na 19. – Wyspy Zielonego Przylądka (+98,7 proc.)

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 22,1 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 14,9 proc., Hiszpanię – 11 proc., Egipt – 9,6 proc., Bułgarię – 6,8 proc., Włochy – 5,4 proc.