Biura podróży – złote żniwa na koniec sezonu

AG

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2016, w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 23,2 proc., zaś liczba klientów – o 25,1 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 94,8 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 1,7 proc. a autokarowe – 2,5 proc.
W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, zmalała liczba sprzedanych imprez autokarowych – o minus 46,7 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła – o 6,7 proc., zaś liczba samolotówek wzrosła o 30,1.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2016 do 31 października 2017 roku, to w pierwszej dziesiątce, w porównaniu do tego, co obserwowalośmy przez większość sezonu, zaszły poważne zmiany. Dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Hiszpania, Egipt, Turcja, Portugalia, Cypr, Włochy, Maroko, Tunezja i Wyspy Zielonego Przylądka. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajdują się pięć greckich i po dwa egipskie i hiszpańskie. Na podium znajdują się Hurghada, Rodos i Antalya.
Najmniej kosztują imprezy na Korfu (1 222 zł) i na Zakynthos (1 439 zł). Najdrożej jest na Teneryfie (2 615 zł) i na Fuerteventurze (2 536 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 17 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 19,5 proc., autokarowe zmalały o minus 30,5 a wyjazdy z dojazdem własnym wzrosły o 4,3 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2017 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2016 roku o 16,6 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 86,5 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost sprzedaży o 7,2 proc. w porównaniu do ubiegłego roku). Dalej zaś: Hiszpania (+1 proc.), Bułgaria (+11 proc.), Turcja (+38,3 proc.), Włochy (15,8 proc.), Egipt (+108,4 proc.), Albania (99,9 proc.), Portugalia (8 proc.), Chorwacja (minus 1,2 proc.) i Cypr (4,9 proc.). Na szesnastej pozycji znajduje się Malta (+121,4 proc.). Już na siedemnastym miejscu znajduje się Tunezja (+55,5 proc.). Polska znajduje się na pozycji 11. (+20,5 proc.).

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 31,6 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Hiszpania to 16,4 proc., Bułgaria – 9,1 proc., Turcja – 7,9 proc., Włochy 6,3 proc., Egipt – 6,3 proc.