Biznes wspiera sprzątanie lasów. Poznaj aplikację Zmieć Śmieć

 

Coraz więcej firm z sektora turystyki włącza się w działania na rzecz środowiska. I tak wspólne sprzątanie lasów ułatwia aplikacja Zmieć Śmieć przygotowana przez Fundację Polska górom!

Stopień degradacji środowiska naturalnego, jaki dokonał się w ostatnich dziesięcioleciach, zwrócił wreszcie uwagę opinii publicznej na problemy związane z kondycją naszej planety. Nadmierny konsumpcjonizm, który przysłonił kwestie środowiskowe, przyczynił się do koncentracji tylko i wyłącznie na potrzebach ludzi, pozostawiając w tyle całą resztę świata, czyli zwierzęta, owady, rośliny, wodę, glebę i powietrze. Wszystko to stało się elementem do wytwarzania dóbr dla człowieka. ,,Elementem”, czyli czymś do podporządkowania, wykorzystania i wyrzucenia, jeżeli nie spełnia oczekiwań. Przejęliśmy Ziemię na własność, pomimo że jesteśmy tylko jej mieszkańcami tak jak inne gatunki. Niestety, to my staliśmy się silniejsi.

Negatywne skutki potrzeb człowieka

W krajach wysoko rozwiniętych ilość produkowanych dóbr oraz żywności jest daleko przekraczającą potrzeby społeczeństw, co prowadzi do nadmiernej ilości odpadów i marnotrawienia jedzenia. Nadmierny konsumpcjonizm, a zwłaszcza jego odpady, widać chyba najwyraźniej w obszarze turystyki. Śmieci, bo o nich mowa – stały się stałym punktem programu odwiedzanych miejsc. Zwłaszcza atrakcji turystycznych i przyrodniczych. Wkomponowały się zarówno w tereny miejskie, jak i wiejskie – mamy je w oceanach, morzach, jeziorach, rzekach, na plażach, w górach i lasach. Są na łące, w parku, przy ścieżce rowerowej, wokół budynków mieszkalnych i przestrzeni rozrywki. Możemy dodać do tej listy każde, dosłownie każde miejsce, jakie wymyślimy, i znajdziemy tam ślad ludzkiej obecności.

Zaśmiecona zbuntowana przyroda

Nie ma co uciekać od odpowiedzialności. Turystyka naprawdę przyczynia się do niszczenia przyrody. Transport, logistyka, gastronomia i inne składowe branży każdego dnia zmniejszają zasoby natury, która powoli kończy swoją wydajność. Jeżeli nadal ktoś ma wobec tego wątpliwości, warto przetrzeć oczy i przyjrzeć się źródłom gwałtownie zmieniającej się pogody, wzrostu temperatury, pojawiającym się suszom, potężnym i niszczącym wiatrom oraz otaczającemu nas – brudnemu powietrzu. A to tylko kilka z przykładów na to, że przyroda zbuntowała się wobec działalności człowieka. I postawmy sprawę uczciwie – ma do tego pełne prawo.

 

Biznes a środowisko

Wymieńmy więc, co udało nam się zniszczyć: woda, gleba, powietrze, fauna i flora, a przez to nasze zdrowie, ponieważ człowiek bezpośrednio związany z przyrodą sam odczuwa skutki swojej ekspansji. Nie da się żyć na kredyt za długo. Z czasem przychodzi moment spłacania długu. I właśnie teraz jesteśmy w terminie płatności.

Tym ekonomicznym wątkiem zwróćmy uwagę na stosunek biznesu do natury, bo to cele biznesowe decydują o tym, jak wykorzystać Ziemię dla finansowych korzyści. Niestety, przez ostatnie dziesięciolecia firmy raczej nie brały pod uwagę, że nasza planeta nie jest nieograniczonym źródłem korzyści, czego skutek odczuwamy dzisiaj.

Niezależnie od tego, czy chcemy to wiedzieć, czy nie, jesteśmy na drodze do poważnych problemów Matki Ziemi. Patrząc symbolicznie – ten rozpędzony pociąg, który wciąż nabiera prędkości, za chwilę po prostu się wykolei. Pozostanie nam tylko, oprócz zdegradowanej planety, nadmiar wytworzonych dóbr, których resztki (również jedzenia) poniewierać się będą dosłownie wszędzie. Czyli tam, gdzie dociera i funkcjonuje ogólnie rozumiana turystyka.

Biznes staje się odpowiedzialny

Na szczęście znaki ostrzegawcze i głośne wołanie o rozsądek zaczynają przynosić pierwsze efekty. Ma na to wpływ również trwająca od kilkunastu lat edukacja ekologiczna. Bardziej lub mniej, ale nareszcie dostrzegamy potrzebę zmiany swoich zachowań i powoli wdrażamy odpowiednie rozwiązania dla ochrony środowiska. Nie tylko świadome jednostki czy organizacje społeczne, ale i biznes poczuwają się do odpowiedzialności za planetę.
Wprowadzono np. właściwe informowanie o wpływie produktu na środowisko, czyli EPD – deklarację środowiskową wyrobu. Są także wdrażane kryteria ESG (Environmental, Social, and Governance) w cele strategiczne firm i przedsiębiorstw. Ponadto coraz więcej małego, średniego i dużego biznesu szczerze angażuje się w bezpośrednią pomoc na rzecz środowiska, próbując zniwelować negatywne skutki, jakie zaborcza gospodarka wyrządziła Ziemi.

Jedni sadzą drzewa inni zbierają śmieci

Ruszyły porządki! Pojawia się coraz więcej akcji sadzenia drzew w miejscach ich nadmiernej wycinki i przede wszystkim nareszcie zaczęliśmy po sobie sprzątać. A często nie po sobie, a po wcześniejszych pokoleniach, które m.in. lasy traktowały jak potężny kosz na śmieci. Co przyświeca człowiekowi, aby między piękne, stare drzewa zawieźć wersalkę, drzwi i telewizor trudno zgadnąć. Na upartego z lasu można wynieść warsztat samochodowy i elementy budowlanki. Znajdzie się także kilka par przechodzonych butów, potarganych ubrań oraz ogrom puszek i butelek. Dorzućmy niezliczone ilości opakowań po gumach (oraz je same), cukierkach, batonach i ciasteczkach, o resztkach papierosów nie wspominając. Głowa boli od nadmiaru śmieci i to pewnie nie tylko nasza, bo zwierzęta, częstując się tymi odpadkami, chorują, a często po prostu umierają.

,,Las powinien być miejscem dzikiej przyrody, gdzie ludzie są tylko gośćmi. Nie jest to przestrzeń do ukrywania odpadów, zwłaszcza gabarytowych i przemysłowych, jakie niestety znajdujemy na organizowanych przez nas akcjach. To już nie chodzi o to, że śmieci są brzydkie, ale o to, że odpady realnie szkodzą. Rozkładając się toksycznie, niszczą glebę, wodę w tym nawet już gruntową. Rośliny i drzewa rosnące przy takich wysypiskach stają się coraz słabsze. Słabną i cierpią także zwierzęta i owady, które w wyrzuconych puszkach i butelkach czy workach nęcone zapachem lub smakiem znajdują śmiertelną pułapkę. Trudno się na to biernie godzić” – mówi Anna Czajowska-Garpiel Wiceprezes Fundacji Polska górom, koordynator obszaru współpracy z biznesem w zakresie CSR.

Społeczne sprzątanie lasów

Temat sprzątania terenów zielonych, zwłaszcza lasów, przekształca się powoli i konsekwentnie w ruch społeczny, który jednoczy coraz więcej ludzi. Widać to po wzroście popularności akcji zbieranie śmieci, które organizowane są już nie tylko przez organizacje społeczne czy placówki szkolne. Dołączają lokalni liderzy społeczni, mobilizując swoich mieszkańców. Do akcji z workami na śmieci ruszyły m.in. kluby seniora czy kluby sportowe, a co niezwykle ważne – angażuje się też sam biznes! Nie tylko przekazuje swoje wsparcie finansowe czy materialne, ale przede wszystkim motywuje swoich pracowników do odpowiedzialności za środowisko.

Przykładem takiej odpowiedzialnej firmy jest BNY, która pomaga klientom zarządzać ich zasobami finansowymi w trakcie całego cyklu inwestycyjnego. Firma stworzyła w swojej kulturze organizacyjnej wolontariat pracowniczy, w ramach którego wspiera akcje sprzątania lasów organizowane m.in. przez Fundację Polska górom – Akcja Zmieć Śmieć – czyste szlaki są możliwe, w których udział bierze nawet 100 pracowników w godzinach pracy. I co ważne, na tę akcję wcale nikt nie musiał ich namawiać.

Przykład idzie z biznesu

Biznes zawsze zajmował kluczowe miejsce w wyznaczaniu nowych trendów oraz wspieraniu zmian. Konsumpcjonizm będzie pewnie z nami zawsze, ale nie musi oznaczać ignorancji i uzależniania ludzi od złych rozwiązań, kosztownych dla środowiska. Warto tu wspomnieć markę Horyzont, która angażuje się w ratowanie świata przyrody i zwierząt, wspierając działania proekologiczne. Horyzont jest partnerem stworzonej przez Fundację Polska górom! aplikacji Zmieć Śmieć, która pomaga w sprzątaniu śmieci z lasów.

„Horyzont zrzesza outdoorowych zapaleńców spędzających każdą wolną chwilę w naturze – w górach, nad wodą, a chyba najczęściej po prostu w lasach. Krótko mówiąc, przyroda to nasz plac zabaw, a śmieci w piaskownicy nie zachęcają do robienia babek z piasku. W końcu w naturze piękna jest dzikość, życie widoczne w każdym zakamarku, a nie śmieci, które to życie tłamszą. Osobiście jestem przekonany, że jako społeczeństwo zaczynamy czuć wagę problemu i brać odpowiedzialność za własne postępowanie, czego przejawem jest właśnie „Zmieć Śmieć”. Jak moglibyśmy przejść obojętnie wobec takiej akcji?” – mówi Adrian Sosnowski, content manager w Horyzont.

Aplikacja Zmieć Śmieć

Aplikacja Zmieć Śmieć na początkowym etapie swojej działalności skoncentrowana była na indywidualnych użytkownikach, którzy podczas spaceru na szlaku widzą śmieci i nie chcą przejść koło nich obojętnie. Wystarczy więc, że zrobią zdjęcie np. butelki lub puszki i dostaną podpowiedź – lokalizację okolicznych koszy na śmieci, gdzie można wyrzucić znalezione odpady poza lasem. Aplikacja nagradza użytkownika wynoszącego śmieci z terenów zielonych, przyznając ECOiny – wirtualne punkty, które można wymienić na zniżki u partnerów akcji. Zamysłem Fundacji Polska górom! jest to, aby śmieci ,,wychodziły” z terenów zielonych i trafiały do zbiorczych, posegregowanych kontenerów.

„To bardzo ważne, aby nie zanosić śmieci do schronisk, bo zamiast rozwiązania problemu tworzymy inny – nadmiar odpadów w schroniskach, które coraz mniej radzą sobie z przerzucaniem odpowiedzialności za śmieci w lasach na nich – mówi Anna Czajowska-Garpiel. – Schroniska popierają i wspierają wszystkie akcje sprzątania gór i lasów, jednak śmieci nie należą do nich, a do turystów. Zabierzmy je ze sobą i wyrzućmy do kosza na śmieci schodząc ze szlaku” – dodaje wiceprezes Fundacji Polska górom!

Razem możemy więcej

Fundacja Polska górom! rozwija aplikację Zmieć Śmieć o kolejne moduły. Aplikacja będzie niedługo platformą współpracy społeczno-biznesowej. Zmieć Śmieć ma łączyć akcje lokalnego sprzątania, zakładane przez indywidualnego użytkownika lub organizację, z chętnymi, którzy chcą ją wesprzeć – innymi organizacjami, urzędami, placówkami edukacyjnymi oraz biznesem. W ten sposób łatwo będzie można informować pozostałych użytkowników platformy, aby przyszli i pomogli.

Takie zaangażowanie w społeczne sprzątanie terenów okolicznej przyrody wspiera firma Aksam, twórca marki Beskidzkie, Beskidzkie Łakocie, Beskidzkie Misiaki, Soleo & Soleo Sweet i przykład firmy odpowiedzialnej społecznie i środowiskowo. To m.in. ich produkty przekazywane są dzieciom ze szkół i przedszkoli w ramach podziękowania za pomoc w sprzątaniu śmieci z lasu. Dlaczego zaangażowali się w ratowanie lasów przed ich zaśmieceniem? Wyjaśnia to Artur Klęczar, wiceprezes firmy Aksam:

„Z górami jesteśmy związani od samego początku, stanowią one integralną część naszego DNA. To właśnie one są inspiracją dla nazwy naszej głównej marki „Beskidzkie” i z nimi jesteśmy powszechnie kojarzeni” – wiceprezes Aksam. – „Zdajemy sobie sprawę, że bierna postawa wobec zmian klimatycznych byłaby niewybaczalnym błędem. Jako firma czujemy się zobowiązani do działania w duchu odpowiedzialności społecznej. Dlatego też pragniemy oferować naszym konsumentom nie tylko pyszne i jakościowe przekąski, ale również minimalizować nasz wpływ na środowisko naturalne. Dążymy do redukcji śladu węglowego, co staje się coraz bardziej naglące w świetle unijnych dyrektyw. Realizując ten cel, podejmujemy szereg działań proekologicznych. Ograniczamy emisję CO2 poprzez inwestowanie w farmy fotowoltaiczne, które dostarczają nam czystą energię elektryczną. Wykorzystujemy również odzyskane ciepło z pieców do produkcji przekąsek do ogrzewania budynków czy wody użytkowej. Wszystkie nasze opakowania zbiorcze są w pełni nadające się do recyklingu, a ponad 90% z nich pochodzi z surowców wtórnych” – podsumowuje Klęczar.

Dlaczego zaangażowali się w kolejne działania na rzecz środowiska naturalnego związane z posprzątaniem odpadów w przyrodzie?

„Współpraca z Polska górom! pozwoli nam usystematyzować i rozwijać działania na rzecz ochrony środowiska. Wierzymy, że wspólnie możemy zrobić wiele dobrego dla naszej planety. Zachęcamy również do segregacji odpadów i wybierania produktów w opakowaniach z recyklingu. W ten prosty sposób każdy może przyczynić się do zmniejszenia emisji CO2 i ochrony naturalnych zasobów – wyjaśnia wiceprezes Aksam.

Dzięki takim firmom jak BNY, Horyzont czy Aksam zmieniamy świat na lepsze. Pogarszający się stan środowiska dotyczy tak naprawdę nas wszystkich, ale najbardziej widoczny jest w turystyce lokalnej i międzynarodowej. Nikt nie chce żyć i odpoczywać w miejscach brudnych, dlatego przedstawicielom branży turystycznej powinno zależeć na połączeniu sił i zmniejszeniu negatywne skutki zaśmiecania świata, który chcą przecież tak bardzo pokazywać.
Siła branży jest ogromna. Wystarczy zacząć od małego kroku, czyli zainstalowania aplikacji Zmieć Śmieć i dołączenia do społecznego ruchu ratowania lasów i innych miejsc przyrody przed ich zniszczeniem.

Więcej o Fundacji Polska górom! i akcji Zmieć Śmieć dowiecie się tutaj:
https://polskagorom.pl/o-nas/
https://polskagorom.pl/zmiec-smiec/

Artykuł sponsorowany