Bleisure – szansa dla lokalnego rynku turystycznego by dotrzeć do podróżujących służbowo
Bleisure czyli jak połączyć podróż służbową z prywatnym zwiedzaniem? Nowy mega trend w turystyce? Co i ile może zyskać implementująca bleisure firma?
Nowe słowo klucz w obszarze podróży służbowych to Bleisure. Zbitek słów business i leisure czyli obowiązku służbowego i rozrywki – wskazuje na nową nisze która wzbudza coraz to większe zainteresowanie. Jak wskazuje szereg badań podczas podróży służbowych nawet 2/3 pracowników prywatnie zwiedza miejsce do którego są delegowani. Wielu deklaruje chęć takiego połączenia podróży służbowej i prywatnej w przyszłości.
Systemowe zdefiniowanie ram w jakich mogą wiązać podróż stricte służbową z prywatnym zwiedzaniem wydaje się bardzo kuszącym wyzwaniem. Może stanowić bardzo istotny benefit dodatkowo wiążący pracowników z firmą, legitymizuje też to co dzisiaj jest swego rodzaju szarą strefą.
Bleisure – jak formalnie rozgraniczyć podróż służbową i prywatną
Wyzwaniem jest niewątpliwie formalne rozdzielenie podróży służbowej i prywatnej, ma to bowiem konsekwencje dla świadczeń , rozliczenia delegacji a nawet potencjalnie ubezpieczeń i odpowiedzialności w sytuacjach kryzysowych. I tu znowu najbliżej rozwiązania wydają się platformy do samodzielnej rezerwacji. Hotailors deklaruje na swojej stronie wsparcie dla formalnego rozdzielenia podróży służbowej i dalszego prywatnego pobytu.
Narzędzia do samodzielnej rezerwacji podróży służbowych dla małych firm (waszaturystyka.pl)
Bleisure – korzyści dla firmy
Każdy z podróżujących służbowo nie raz spotkał się z pokusą przedłużenia podróży służbowej szczególnie gdy mowa o wyjazdach w egzotyczne części świata. Przyzwolenie formalne na takie działanie z pewności pozytywnie wpływa na morale i lojalność pracowników. Badacze rynku podkreślają te walory bleisure szczególnie w kontekście pokolenia milenialsów.
Oprócz miękkich benefitów możemy zyskać też wymierne korzyści. Dla przykładu bilety lotnicze na podróże służbowe są zwykle istotnie droższe od tych gdzie czas pobytu w miejscu destynacji jest przedłużony. Loty powrotne w sobotę i niedziele mogą być aż do 30-40 % tańsze niż te z godzinami powrotów o 16-20 w czwartki i piątki. Wpisanie zachęty do przedłużania podróży do polityki podróży firmy może więc dać istotne pieniężne benefity.
Bleisure – które segmenty rynku są najłatwiejsze do szybkiej implementacji
Wydaje się iż najprostszym elementem/produktem od którego można zacząć będzie oferta kulinarna i prywatne zwiedzanie miasta. Mogą być ciekawym dodatkiem do podróży służbowej i elementem relaksu po dniu wyczerpujących spotkań biznesowych. Promowanie kulinarnych nowości czy nowych miejskich atrakcji jest też istotnie na rękę miejskim/wojewódzkim ośrodkom turystycznym. Do zyskania mają też sporo hotelarze, szczególnie w przypadku hoteli typowo biznesowych przedłużenie pobytu na weekend może dać bowiem dodatkowe przychody.
Sugestie co do możliwości spędzania wieczorów mógłby by być dodawane do potwierdzeń rezerwacji. Szczególnie tych generowanych w ramach platform do samodzielnej rezerwacji.
Ciekawą ideą wypełniającą w pewnym stopniu koncept bleisure, jest pomysł start upu Touriosity. Powołany został bowiem by wesprzeć małych /lokalnych tour operatorów oferujących w dużej mierze lokalne/krótkie produkty. Coś co właśnie doskonale pasuje do idei bleisure.
Bleisure – LOT i Intercity mogły by wpleść Bleisure do swojej oferty krajowej(na początek)
Ruch krajowy to bardzo istotny wolumen podróży służbowych, liczony prawdopodobnie w setkach tysięcy podróży miesięcznie. Pasażerowie korzystający z usług narodowych przewoźników są dość łatwi do namierzenia. Także oni mogli by dostawać dodatkowe informacje o usługach turystycznych w miejscu do którego zmierzają. Potencjalnie zarówno LOT jak i Intercity generowały by dodatkowe przychody z turystyki np. we współpracy z platformą podobną do wspomnianego już Touriosity.
Bleisure – blogi podróżujących biznesmenów dowodem na logikę oferty bleisure
Choć blogowanie na tematy turystyczne wśród podróżujących biznesmenów nie jest częste. To jednak nawet w Polsce znajdziemy ciekawe przykłady np. blog thetravelingeconomist.com. Wydaje się iż w sposób jednoznaczny wskazują iż podróżujący służbowo pragną korzystać z możliwości zwiedzania miejsca do którego zostali wysłani przez firmę.
Bleisure – zburzyć bariery formalne, opakowany produkt może nie być konieczny
Wydaje się iż najważniejszą rzeczą w promocji trendu bleisure jest wspomniane wyżej określenie zasad i uproszenie formalności. Klarowny przekaz do pracowników a nawet sugestia przedłużenia pobytów z powrotami skutkującymi niższa ceną biletów wygeneruje się obopólny benefit. Jest on kluczem dla promocji idei bleisure.
Konkretny zapakowany produkt turystyczny może mieć drugorzędną wartość. Pracownicy sami zadecydują jak chcą spędzić czas, mile widziane mogłyby być jednak wspomniane miękkie sugestie. Głównie z zakresu enologii, kulinariów, wydarzeń specjalnych (koncertów)czy zwiedzenia miasta. Takie wnioski możemy też wysunąć analizując fiasko projektów turystycznych Wizzair Tours czy Ryan Air vacations. Klienci nie zbyt chętnie dokupowali usługi wakacyjne do przelotów linii. Woleli zaplanować je oddzielnie na własnych warunkach.
Wydaje się iż formalne zaakceptowanie opcji bleisure w ramach polityki podróży służbowych ma przed sobą ciekawą przyszłość. Zobaczmy czy ośrodki turystyczne zdołają wesprzeć ten trend – współpracując z agentami podróży służbowych i firmami transportowymi. Niewątpliwie podróżujący służbowo jest bardzo interesującym celem marketingowym dla turystycznych organizacji.
POWIĄZANE WPISY
21 stycznia 2025
Ecco Travel uruchomił promocje na wybrane wycieczki objazdowe
Ecco Travel ogłasza kolejną edycję promocji „Wielka obniżka”, która potrwa od 17 do 31…
0 Komentarzy1 Minuta
20 stycznia 2025
Biura podróży – po dużym wzroście, ceny zaczęły powoli spadać
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
15 stycznia 2025
Sun&Fun otwiera pierwszy salon w galerii handlowej
Sun&Fun otworzył swój pierwszy salon sprzedaży w warszawskim Centrum Handlowym Promenada.…
0 Komentarzy2 Minuty
14 stycznia 2025
Biura podróży – znaczny wzrost cen imprez turystycznych
W minionym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
14 stycznia 2025
Turystyka w 2025 roku – co nas czeka?
Poznaj trendy w turystyce na 2025 rok: dynamiczne pakietowanie, AI i zintegrowane…
0 Komentarzy3 Minuty
10 stycznia 2025
Sabina Saikovskaja nową dyrektorką regionalną Join UP
Od stycznia 2025 roku, stanowisko dyrektorki regionalnej na Polskę i kraje bałtyckie…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Wakacje.pl partnerem Gali Waszej Turystyki
Wakacje.pl będą partnerem czwartej edycji Gali Waszej Turystyki. Wydarzenie odbędzie się…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Sykon w gronie partnerów Gali Waszej Turystyki
Sykon – specjalista w tworzeniu nowoczesnych systemów rezerwacyjnych dla biur podróży –…
0 Komentarzy2 Minuty
8 stycznia 2025
eTravel z nowym inwestorem. Enterprise Investors obejmuje mniejszościowy pakiet akcji
Enterprise Investors Fund IX wraz z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju (EBOR) jako…
0 Komentarzy2 Minuty
[…] opisana polityka podróży uwzględniająca np. trend Bleisure może też przyczynić się do znacznie wyższej lojalności i zadowolenia […]
Bardzo ciekawy artykuł. Trend do wyjazdów bleisure na pewno da się zauważyć i myślę, że w czasach koronawirusa będzie to na pewno rosło. Już teraz ludzie pracujący zdalnie wynajmują domki w krajach południowych gdzie ryzyko zarażenia jest o wiele mniejsze niż Polsce. W zasadzie wystarczy dobry Internet i sporo osób zamiast podziwiać widok na blok na przeciwko może co rano oglądać wschód słońca na morzem…
Pod tym linkiem na naszym blogiem można znaleźć trochę więcej informacji jakie korzyści płyną z wyjazdów bleisure dla firmy i pracowników:
https://bunny.travel/blog/bleisure-polaczenie-wyjazdu-firmowego-z-wypoczynkiem/
[…] Możliwość generowania nagród w programie i spalania mil w oparciu o jego obiekty, poza dużą atrakcyjnością samej nagrody dawało by też efekt ograniczenia kosztów samego programu. Inny ciekawy aspekt to opcja zaoferowania interesujących ofert w ramach turystyki krajowej, opakowanych w pakiety z LOT i Intercity. Coś czego dziś na rynku właściwie nie ma a czego post-pandemiczny krajobraz będzie oczekiwał. Nie wspominając już o wspólnej promocji turystyki spod znaku Bleisure. […]