Branża dogadała się z Muzeum Auschwitz

materiały prasowe

Podczas spotkania przedstawicieli branży turystycznej, muzeum i MSiT omówiono m.in. sprawę rezerwacji z rocznych wyprzedzeniem, okresu płatności, zwiększenia grup zwiedzających i usprawnienia systemu rezerwacji. Teraz czas na wprowadzenie tych pomysłów. 28 lipca w Państwowym Muzeum Auschwitz-Birkenau odbyło się spotkanie dotyczące systemu obsługi odwiedzających Miejsce Pamięci. Wzięli w nim udział m.in. podsekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Tomasz Jędrzejczak, dyrektor muzeum dr Piotr M.A. Cywiński, Dariusz Wojtal wiceprezes Polskiej Izby Turystyki, Piotr Pryszcz wiceprezes Krakowskiej Izby Turystyki, Tadeusz Milik przewodniczący Forum Turystyki Przyjazdowej przy POT oraz przedstawiciele organizatorów turystyki przyjazdowej.

Podczas rozmów poruszono najważniejsze zgłaszane przez przedstawicieli branży turystycznej postulaty związane z obsługą odwiedzających tereny byłego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz. Mówiono o technicznych i praktycznych aspektach działania systemu rezerwacji, możliwych zmianach w obowiązującym regulaminie zwiedzania, obostrzeniach ustawowych związanych z działalnością Muzeum, a także o bezpieczeństwie zarówno odwiedzających, jak i ochronie konserwatorskiej autentycznych pozostałości poobozowych.

Oto propozycje rozwiązań, które zostały omówione i wstępnie zaakceptowane przez uczestników spotkania:
1. Rozważona zostanie możliwość dokonywania rezerwacji zwiedzania z rocznym wyprzedzeniem dla grup zawierających umowy w ramach ofert katalogowych tour operatorów. Konieczne jest jednak określenie zasad dostępu do takiej – ograniczonej liczbowo – puli, aby nie stwarzać możliwości ‘hurtowego’ nieuzasadnionego blokowania kart wstępu na rok przed przyjazdem.
2. Muzeum rozumie konieczność wydłużenia okresu na dokonanie płatności zarówno dla odwiedzających indywidualnie jak i w grupach zorganizowanych. Sprawdzone zostaną możliwości techniczne systemu w tym zakresie. Zasadnym wydaje się także stworzenie zależności – im wcześniej dokonywana rezerwacja – tym dłuższy okres na dokonanie płatności.
3. Muzeum przychyla się do prośby o stworzenie możliwości podglądu w systemie dostępności przewodników/terminów wejść – sprawdzone zostaną możliwości techniczne.
4. Muzeum rozważy argumenty za i przeciw wprowadzeniu pilotażowego okresu zwiększenia liczby osób w grupie zwiedzających do 40 osób.
5. Muzeum sprawdzi technicznych możliwości wprowadzenia opcji jednokrotnej zmiany terminu zwiedzania indywidualnego, po czym odniesie się do tej kwestii.
6. W przypadku braku przewodników władających oczekiwanym językiem obcym Muzeum w kontaktach bezpośrednich (formularz zwiedzania niestandardowego, kontakt mailowy) dołoży wszelkich starań, aby zwiedzanie odbyło się w terminie zgodnym z oczekiwaniami tour operatora.
Rozwiązania te będą wdrożone po dalszych szczegółowych analizach.
góra