Branża spotkań: start kampanii #ZnowuSieSpotykamy
Turystyka przyjazdowa do Polski oraz spotkania dla grup zagranicznych praktycznie nadal nie funkcjonują, tak samo jak branża targowa, kongresowa, koncertowa czy hotele miejskie nastawione na klienta biznesowego. Obecnie obowiązujące w Polsce limity i obostrzenia powodują, że odmrożenie sektora eventów, kongresów, koncertów plenerowych, konferencji i targów jest de facto iluzoryczne. Limity nie pozwalają na realizację rentownych projektów.
Łukasz Adamowicz, wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel (SOIT), podkreślił: „Musimy pamiętać o dużej roli wydarzeń biznesowych w tworzeniu przewag konkurencyjnych polskiej gospodarki – to one zapewniają wymianę wiedzy, wspieranie w budowie zgranych zespołów czy relacji partnerskich, wspierających sprzedaż. Ogromnie cieszy popyt ze strony klientów rozumiejących, że mogą zwiększyć skuteczność swoich programów korzystając z premii za bycie pierwszymi.
Pierwsze realizacje pokazują ogromną potrzebę powrotu stacjonarnych spotkań, odbudowywania relacji, reintegracji po długim czasie izolacji i pracy zdalnej. Mamy na pewno do czynienia z odłożonym popytem ze strony końcowych adresatów realizowanych wydarzeń. Nasi klienci chcą się spotykać i potrzebują do tego profesjonalnych narzędzi biznesowych takich, jak incentive travel czy eventy. Te usługi mogą dostarczyć profesjonalni organizatorzy, którzy od blisko 1,5 roku zbierali doświadczenia i są gotowi kompleksowo przygotować bezpieczne spotkania w nowej rzeczywistości. Moglibyśmy w bezpieczny sposób realizować zdecydowanie więcej wyjazdów, konferencji czy targów, gdyby nie nieadekwatne limity jakimi objęta jest organizacja spotkań o charakterze biznesowym. Popyt mocno wstrzymuje także brak jednoznacznej deklaracji ze strony administracji państwowej dotyczącej statusu osób posiadających certyfikat UE w okresie po wakacjach.”
Ograniczona ilość uczestników i zdecydowanie wyższe koszty związane z logistyką i produkcją takich wydarzeń, powodują, że ich organizacja jest nieopłacalna. Mówienie więc w publicznym dyskursie o „otwarciu” zamkniętej dotychczas branży spotkań mija się z realiami. Poziom realizacji usług w zakresie obiektów hotelarskich, organizacji różnego rodzaju wydarzeń i wyjazdów czy przewozów, w porównaniu z innymi obszarami gospodarki, które uwolnione od limitów wznowiły działalność, jest wciąż bardzo niski. W innych branżach bowiem limity dotyczące uczestnictwa są o wiele bardziej liberalne.
Targi stoją w blokach startowych
Beata Kozyra, prezes zarządu Polskiej Izby Przemysłu Targowego, powiedziała: „Branża targowa została odmrożona 6 czerwca b.r., więc teoretycznie targi mogą być organizowane. Teoretycznie, bowiem lato dla branży targowej jest sezonem martwym – mówi. Kolejną istotną rzeczą jest to, że firmy potrzebują co najmniej 3-4 miesięcy, aby przygotować profesjonalną imprezę targową, a informacje o zbliżającym się odmrożeniu targów otrzymaliśmy na kilka dni przed oficjalnym odmrożeniem – dodaje, jednocześnie podkreślając, że: firmy targowe stoją w blokach startowych.
Kalendarz jesiennych imprez targowych pęka w szwach. Przewidzianych jest wiele atrakcyjnych wydarzeń zarówno tych już znanych, jak i zupełnie nowych oraz w nowej formule. Organizatorzy i obiekty targowe są przygotowani do działania pomimo pandemii. Wytyczne dla targów zostały wdrożone i sprawdzone już w zeszłym roku”.
Dagmara Chmielewska, prezes SBE, zaznaczyła: „Stowarzyszenie Branży Eventowej postanowiło wykorzystać okazję podczas tegorocznej edycji Event Biznes kierowanej do przedstawicieli przemysłu spotkań. Zbadaliśmy wśród blisko 100 uczestników konferencji ilość osób zaszczepionych. Z wyników ankiet dowiedzieliśmy się, że 80 proc. jest zaszczepionych przynajmniej jedną dawką lub dwoma i 20 proc. osób planuje szczepienie. Te satysfakcjonujące dane pokazują, że jesteśmy odpowiedzialnym zespołem przedsiębiorców gotowych do realizacji projektów eventowych. Teraz liczymy na pełną gotowość rządu do wsparcia nas.”
Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń nieustannie postuluje stworzenie racjonalnej polityki limitów w zależności od sytuacji epidemicznej i poziomu zakażeń, z uwzględnieniem gotowych już w Unii Europejskiej rozwiązań, jak chociażby wprowadzony 1 lipca green pass czy finansowanie przez państwo szybkich testów dla niezaszczepionych uczestników życia publicznego w obszarze spotkań i wydarzeń. Od początku trwania pandemii zwracamy szczególną uwagę na to, iż przemysł spotkań potrzebuje jasnej komunikacji, konkretów i przewidywalności, które umożliwią planowanie działalności biznesowej z kilku-miesięcznym wyprzedzeniem. To jest kluczowe dla wznowienia sprzedaży usług tego sektora.
Apel o rozsądne standardy
Mikołaj Ziółkowski, prezes Stowarzyszenia Organizatorów Imprez Artystyczno-Rozrywkowych, skomentował: „W żadnym kraju Unii Europejskiej nie ma rozwiązania, polegającego na możliwości uczestnictwa jedynie po zaszczepieniu. Najczęściej stosowanym modelem jest wyjęcie z limitów (poza zaszczepionymi) również osób przetestowanych i po przechorowaniu COVID-19. Jeśli ktoś nie jest zaszczepiony, bo na przykład nie może, to ma prawo być przetestowanym i wziąć udział w imprezie. Co ważne, w większości krajów Europy testy są darmowe lub dofinansowywane przez państwo. Postulujemy wykorzystanie wiedzy naszej i europejskiej oraz wypracowanie równie rozsądnych standardów, które przecież realnie wesprą proces szczepień i pomogą wrócić wyczekiwanym koncertom i wydarzeniom do kalendarzy.”
Dorota Wojtczak, marketing director w agencji Live Age i członkini zarządu Klubu Agencji Eventowych SAR, dodała: “W pełni rozumiemy konieczność racjonalnego i bezpiecznego funkcjonowania w naszej branży. Od wielu miesięcy pracujemy na rzecz odpowiedzialnej organizacji wydarzeń. Ale widzimy też wiele nierówności pomiędzy branżami, przede wszystkim odnośnie liczby osób mogących przebywać we wspólnej przestrzeni. Celem naszego apelu jest przede wszystkim korekta takich nierówności, a także rozmowa o zasadach działania na jesień. Paszport covidowy, który zniósłby limity dla osób zaszczepionych, przechorowanych oraz przetestowanych, przy jednoczesnym wysokim stopniu wyszczepienia wśród organizatorów wydarzeń, pozwoliłby nam z wyprzedzeniem rozmawiać z naszymi partnerami biznesowymi o projektach na jesień.”
Bezpieczne eventy i wyjazdy są możliwe
Uruchomiona w lipcu kampania #ZnowuSieSpotykamy, ma na celu pokazanie, że z udziałem profesjonalnych organizatorów, agencji eventowych i incentive oraz przewoźników, jest możliwe organizowanie bezpiecznych wyjazdów oraz wydarzeń biznesowych i rozrywkowych. W tych trudnych czasach spełnienie społecznej potrzeby spotkań i integracji jest kluczowe, a profesjonaliści z przemysłu spotkań są gotowi realizować te potrzeby, stosując wypracowane przez ostatnie miesiące bezpieczne narzędzia i rozwiązania. Organizatorzy wydarzeń potrzebują jednak w tej materii przejrzystej komunikacji ze strony administracji publicznej, a nie hamulców.
Małgorzata Musiał-Bzowska, Sekretarz RPSiW, podkreśliła: „Nasza kampania odbywać się będzie pod patronatem honorowym Prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej, Rafała Szlachty – bardzo za to wsparcie i wspólny głos dziękujemy! Przez cały czas trwania akcji będziemy prezentować przykłady projektów z sukcesem zrealizowanych przez członków Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń. Kampania będzie prowadzona w mediach społecznościowych, branżowych i ogólnopolskich, towarzyszyć jej będą hasztagi #ZnowuSieSpotykamy oraz #WeMeetAgain i #WeTravelAgain.
Naszym przekazem pragniemy też pokazać znaczenie przemysłu spotkań w odbudowie społecznych potrzeb związanych z szeroko pojętymi relacjami ludzkimi. Ponadto musimy przyjąć perspektywę, iż czas zacząć funkcjonować w nowej rzeczywistości, pomimo pandemii. Unia Europejska wypracowała certyfikat Covid, jako instrument, który ma usprawnić życie, przemieszczanie się w czasie pandemii. Nauczmy się korzystać z tego i innych ułatwień, działajmy zdroworozsądkowo, aby nasze życie i biznesy mogły powoli wracać na dawne tory.”
POWIĄZANE WPISY
21 listopada 2024
Atrakcje południowych Czech
Na konferencji prasowej w ubiegłym tygodniu w Warszawie, Czech Tourism wraz…
0 Komentarzy3 Minuty
21 listopada 2024
Joanna Wiśniewska nową dyrektorką sprzedaży i marketingu w Exim Tours
Biuro podróży Exim Tours ma nową dyrektorkę sprzedaży i marketingu. Od listopada funkcję…
0 Komentarzy1 Minuty
20 listopada 2024
Startuje nowe połączenie kolejowe z Pragi do Gdyni
Podczas konferencji „Polski Dzień Logistyki 2024” w Pradze ogłoszono uruchomienie Baltic…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2024
Tajlandia numerem jeden na zimowe wakacje. Rezerwacje wzrosły o ponad 43 proc.
W tym roku, według Kiwi.com, kierunki w Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej…
0 Komentarzy2 Minuty
19 listopada 2024
Gotowy na Wakacje – technologiczny Skok w Przyszłość wielu biur podróży
W świecie, gdzie technologia nieustannie pędzi naprzód, firma Sykon znana z…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2024
MROT kontynuuje akcję promocyjną #PamięćiHistoria
Listopad, miesiąc zadumy i refleksji nad historią oraz pamięcią narodową, stał się…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2024
Raport GfK i eSky.pl: Polacy stawiają na Azję, Amerykę Północną i Afrykę
Coraz więcej Polaków wybiera podróże poza tradycyjnym sezonem turystycznym, doceniając…
0 Komentarzy6 Minuty
18 listopada 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych na lato 2025 z lekkim wzrostem
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
15 listopada 2024
Marcin Siudy nowym dyrektorem finansowym PHH
Marcin Siudy 4 listopada objął stanowisko dyrektora finansowego Polskiego Holdingu…
0 Komentarzy1 Minuty